”Det är ingen dramatik överhuvudtaget, jag och Erik har gått ner från stolarna men fortsätter göra eat, sleep, Artportable och repeat.”
Det sa Artportables Johan Höök till Breakit i januari när han och Erik Nordlander klev ner från posterna som vice vd och vd i bolaget de grundade för drygt sju år sedan. Än idag, fem månader senare, står stolarna fortfarande tomma.
Artportable är en SaaS-plattform för konstnärer som vill visa upp och sälja sin konst till allmänheten. Bolaget lanserades först under namnet Bättrekonst.se.
Nu har bolaget tagit in ett nytt namn, men den här gången till styrelsen. Bolaget värvar ängelinvesteraren Samira Zarringhalam som till vardags även är produktchef på Acast.
”Jag är riktigt peppad på att få följa Artportables resa i att öppna upp konstvärlden för världen och samtidigt hjälpa konstnärer att sprida sin konst oavsett var i landet man bor”, säger hon i en kommentar.
”Jag ser en enorm potential och en möjlighet för gemene man att köpa originalkonst utan att behöva traska in på ett galleri eller avstå från att köpa överhuvudtaget.”
Samira Zarringhalam säger att hon bidrar till teamet med en stor erfarenhet av expansion och lansering av produkter på olika marknader.
Artportable hade en omsättning på 12 miljoner kronor 2021, med ett resultat på minus 7,2 miljoner kronor. 2022 kommer att stängas med en omsättning på över 10 miljoner kronor och ett resultat på minus 6 miljoner kronor.
När Breakit talade med Johan Höök i januari var målen högt ställda för 2023.
”Tittar man på 2023, hur det ser ut, så har vi som mål att dubbla omsättning och se vinst på sista raden i år”, säger Johan Höök.
”Vi har en plan att gå för 24 miljoner och en strategi för att nå dit.”
LÄS ÄVEN: Sveriges 199 viktigaste affärsänglar – namnen, investeringarna, sektorerna och pengarna
LÄS ÄVEN: Här är tyngsta ängelskaran – 50 namn som kan plöja ner kapital i ditt SaaS-bolag