Sök ikon

Tiktok-succén Merchsweden mer än dubblar – nu ska de dra igång en fond för sneakers (!)

Tiktok-succén Merchsweden ingår i Breakits e-handelsrapport som en av 30 "rising stars".

Snabbväxaren som har stenkoll på sneakers-trender ska nu investera pengar åt samlare.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Det började som ett litet UF-företag hemma i Västerås.

Merchsweden, som köper och säljer begagnade skor i premiumsegmentet, har nu utvecklats till ett miljonbolag och ett av de mer tongivande varumärkena på Tiktok.

Kundgruppen är mellan 18-25 år (en svårflörtad publik nästintill immuna mot reklam), sneakerssamlare och kändisar som är beredda att betala hundratusentals kronor för ett par dojor.

LÄS MER: Stor guide: Så går du viralt på Tiktok – hetaste tipsen (alla kan nå stjärnstatus!)

Merch-teamet, som består av tre heltidsanställda, med grundaren Fredrik Rinaldo i spetsen, är precis hemkomna från en resa till Dubai.

“Vi hade ett bra 2022, vi har kämpat som fan, så nu ville vi fira. Vi planerade också för framtida affärer i Dubai och nätverkade med branschkollegor. Och producerade massa videos till sociala medier såklart”, säger Fredrik Rinaldo till Breakit.

“Vi har bränt pengar”

Fokuset de senaste två åren har varit att roffa åt sig så stora marknadsandelar som möjligt. 

Merchswedens färska siffror visar en ökning från 8,9 miljoner kronor till 22 miljoner kronor. Detta gör dem till en av 30 rising stars i Breakits e-handelsrapport. Vinsten ökade något, från 0,5 miljoner till 0,6 miljoner.

“Marknaden har vuxit så snabbt och vår prio har varit att bli störst. Vi har nästan aktivt försökt bränna pengar, men det kommer vi inte göra längre.”

Folk har dragit ner på lyxen.

Merchsweden är nu ute efter högre vinster.

“Vi har byggt långsiktiga plattformar som vi kan jobba med framåt så ambitionen för i år blir att för första gången försöka gå ut med riktigt bra lönsamhet. Vi ska inte dra i bromsen, utan fortsätta expandera, men jag vill också se om vi kan tjäna pengar.”

Ni som säljer dyra skor, hur är det i lågkonjunkturen?
“Vi har märkt att i Q4 och Q1 så har folk varit mer defensiva när det kommer till lyxkonsumtion. Omsättningen gick ner på våra dyraste skor.”

En del av målgruppen är föräldrar som köper skor till sina barn.

“Och de tänker att vi chillar med de nya vårskorna.”

LÄS MER: Estrid och Merchsweden gör säljsuccé via Tiktok – här är hemligheterna

Lågkonjukturens påverkan till trots så siktar Merchsweden på att omsätta 30 miljoner kronor i år. I planerna ligger att utveckla varumärket till något mer än bara sneakers. För det här är en av utmaningarna. Det finns alldeles för många konkurrenter som gör samma sak.

“Guldruschen för sneakers var för två år sedan. Hajpen kring nischen ligger kvar, men det är tuffare därute. Vi är uppe i typ åtta konkurrerande butiker. Alla säljer praktiskt taget samma produkter till samma pris. Därför behöver vi bredda vårt affärssegment.”

En tjuvkik på framtiden fick vi när Merchsweden gjorde kollektionen “Break in”, som skapades efter att bolaget haft upprepade inbrott på sitt lager. Kläderna innehåller stillbilder från övervakningsfilmerna från ett av rånen.

“Vi håller på med ytterligare klädkollektioner nu, och kikar även på inredning och tavlor.”

Finns det en risk med att gå ifrån kärnan sneakers och bli “ett vanligt modemärke”?
“Det är sneakers vi är kända för, men jag ser inget problem i att ha många olika projekt på g.”

Ska hjälpa samlare att investera i skor

En av storsatsningarna kommer till hösten då Merchsweden planerar att starta en fond för privatpersoner som vill investera i sneakers. Bolaget kan då låta samlare investera exempelvis ett par hundratusen kronor i specifika “slots” – lass med skor eller enstaka dyrgripar.

Genom att Merchsweden dagligen följer trender och data så ser de hur mycket sneakers går upp och ner i värde. Detta kan de alltså utnyttja hos investerarna.

Eftersom vi redan har kontaktnätet, kunskapen och logistiken så kommer denna satsning nära till hands. Säg att vi köper in 1000 par av en viss sko, vi lägger ut vår analys, investerare köper skorna, sen håller vi dem och de går upp i värde.”

Merchsweden har redan genomfört ett betatest.

“Vi köpte in skor för 330.000 kronor åt en privatinvesterare. Tre månader efter att vi hade köpt skorna så började priset gå upp och värdet var 400.000 kronor.”

Fredrik Rinaldo berättar att det finns liknande tänk i Europa, men det är ingen som har organiserat det på detta sätt. 

“Det är mer privatpersoner som köper och säljer skorna sinsemellan.”

Vad kommer ni tjäna på det här?
“Vi har inte fastställt exakt hur modellen ska se ut, men det kommer högst troligt vara en grundavgift för att täcka kostnader så som lagring, logistik och försäkring. Sedan en provisionsbaserad revenue split på vinsten som vi genererar.”

Sommarplanerna klara

Eftersom Merchsweden gillar att utmana sig själva har de köpt en “sneakers truck”, som de kommer fylla med skor, och sälja runt om i svenska städer. Det blir en förlängning av succén med pop up-butiken i Visby förra sommaren.

“Fysisk försäljning kräver tid och pengar och det är dumt i vårt läge med tanke på målgruppen. Men vi har potentiella kunder som inte bestämmer sig online utan vill testa i butik. Så vi löser det smidigt med en rullande butik.”

Lastbilen är begagnad och inredningen har de ordnat själva.

“Vi har skaffat partytält och byggt lagersystem inuti, där vi har använt fiskenät med kardborre för att fästa skolådorna.”

Konceptet är att göra dagsutflykter en-tre timmar från Västerås, där lagret ligger. Vid längre turer hyr de garageplats och sover över. Planen är såklart att filma allt.

“Vi kan inte vara sämre än föregående år. Vi måste alltid utvecklas, så folk inte släpper blicken från oss.”

Vill du läsa mer om Sveriges 50 högst värderade e-handlare och 30 rising stars? Missa inte vår e-handelsrapport med analyser för alla bolag!

Läs mer