Sök ikon

DEBATT

SAM FOROOZESH: 3 anledningar till att sluta använda rabattkoder

Sam Foroozesh, vd på Cure Media. Foto: Press

Att som e-handlare utvärdera influencer marketing baserat på kodförsäljning ger inte en korrekt bild av kanalens effektivitet och värde. Marknadsförare bör tänka om. Det skriver Sam Foroozesh, vd på Cure Media, i en debattartikel.


Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Att använda rabattkoder har länge varit en populär metod för e-handlare i syfte att locka kunder och öka försäljningen, inte minst via influencer marketing. Men i en tid då konsumenternas uppfattning om varumärken har blivit alltmer viktig, kan denna marknadsföringsstrategi faktiskt skada varumärket samt ha negativ inverkan på lönsamheten. Istället bör varumärken överväga att fokusera på att skapa en varumärkesimage som är attraktiv och relevant för målgruppen, bli omtyckt. Ett centralt syfte till att använda rabattkoder ihop med influencers har varit för att främja mätningen vilket har visat sig vara fel – att utvärdera influencer marketing baserat på kodförsäljning ger inte en korrekt bild av kanalens effektivitet och värde. 

Här är tre anledningar varför varumärken bör se över användandet av rabattkoder:

  • Negativ inverkan på varumärket och effektivitet: Statistik visar att användning av rabattkoder minskar antal visningar och engagemang avsevärt på sociala medier, vilket kan ha en negativ inverkan på din marknadsföringseffektivitet. Vår data från 1000 aktiveringar på Instagram visar att ett inlägg i feed får 75 procent högre engagemang om det inte innehåller en rabattkod. Samma data visar att formatet Reels får 97 procent fler visningar om den inte innehåller en rabattkod.

 
  • Fokus på varumärkesimage och autenticitet: Istället för att locka kunder med rabattkoder, bör varumärken fokusera på att skapa en attraktiv varumärkesimage och använda influencer marketing som ett verktyg för att öka medvetenheten om varumärket och skapa en positiv association med målgruppen - se till att bli omtyckt. Genom att bygga en autenticitet och trovärdighet som inte kan uppnås med rabattkoder kan varumärken skapa en stark och långsiktig relation med sin målgrupp.

 
  • Rabattkoder ger inte en helhetsbild av influencers effekt: Rabattkoder är vanligtvis kopplade till last click-konverteringar, vilket ger en begränsad bild av den totala effekten av influencer marketing. Influencers bidrar till mycket mer än bara last click-konverteringar och faktisk försäljningsdata har visat att last click-konverteringar endast står för ca 20 procent av den totala försäljningen som influencers genererar. Genom att enbart mäta via rabattkoder kan du därför missa ca 80 procent av influencers genererade värde.

 

Ett exempel på ett varumärke som har lyckats bygga en stark varumärkesidentitet utan att använda rabattkoder är Apple. De har istället fokuserat på att bli omtyckta genom att skapa en image av kvalitet och innovation som har gjort dem till ett av världens mest lönsamma och framgångsrika varumärken. Ett annat exempel här på hemmaplan är svenska Djerf Avenue, som har byggt sitt varumärke genom att fokusera på att skapa ett digitalt community via sociala medier och få influencers och konsumenter i målgruppen att sprida varumärket. 

Sammanfattningsvis kan användning av rabattkoder ha en negativ inverkan på varumärket och långsiktig lojalitet. Istället bör varumärken fokusera på att skapa en attraktiv varumärkesimage och använda influencer marketing som ett verktyg för att öka medvetenhet, preferens och liking i målgruppen för att nå kanalens fulla potential. Det finns få kanaler som kan bidra till ökad preferens, vilket är en nyckel till lönsam marknadsföring.

SAM FOROOZESH, vd och medgrundare Cure Media.

Läs mer