Konkurrensen är hög på den svenska mobilskalstronen. Ideal of Sweden var en av de första succéerna som lyckades bygga en miljardindustri kring färgglada skal för våra smartphones – för att därefter rasa med förluster och kapade värderingar.
Sedan dess har bolag som Holdit, A good company, Bark Sweden, Richmond & Finch och Nudient försökt slå sig in på marknaden.
Nudient är snabbväxaren som nu utnämns till en av 30 “rising stars” i Breakits e-handelsrapport.
Det hela började som ett hobbyprojekt mellan de tre vännerna Vidar Sjöqvist, Pontus Krusing och Max Andersson. Vidar Sjöqvist bodde och pluggade i Hongkong och köpte ett mobilskal på stan som var så tunt att det nästan inte märktes av runt telefonen. Väl hemma i Sverige visade han vännerna som blev imponerade.
Nudient föddes med nischen tunna, lätta och enfärgade skal. Inga krusiduller alltså. Vid årsskiftet 2019/2020 gick bolaget från att vara ett hobbyprojekt till att bli ett heltidsjobb.
Och de fick en flygande start.
Med hjälp av Facebook-marknadsföring sålde de under första året mobilskal för nära 40 miljoner. I fjol omsatte de nästan 100 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 1 miljon. Det växer lite mer långsamt än vad de räknat med (100 miljoners-stolpen ville de nå redan 2021), men de är ändå på gränsen till att vara för stora för vår uppstickarlista. Bolagen som kvalar in här har nämligen en omsättning på mellan 10-100 miljoner kronor.
Expanderar internationellt
Nycklarna har varit tajming, att finnas i rätt kanaler baserat på målgrupp och community, berättar vd:n Pontus Krusing.
“Vi har verkligen lyckats definiera vår målgrupp som är tjejer i Generation Z mellan 18-25 år, och ökat fokuset på att vara relevanta framför allt för dem. 80 procent av våra kunder är i den målgruppen.”
Bolaget ser samtidigt sina kunder som sina bästa vänner.
“Vi anordnar fester och pop-up-butiker för våra kunder. Men vi vill inte identifieras som en produkt eller ett företag. Vi vill identifieras mer som en person, för bakom Nudient finns 20 personer som bestämmer vad Nudient är och vad vi ska vara.”
Grundarteamet: Pontus Krusing, Max Andersson, Vidar Sjöqvist. Foto: Press
Under 2021 plockade Nudient för första gången in externt kapital. På kontot landade då 13 miljoner kronor från bland andra tandborstkungen Noel Abdayem, som byggt upp börsnoterade Humble, Strongers grundare Juri Gendelman och Vois tidigare kommersiella chef Carl Lüders Vernersson.
Med hjälp av pengarna är det övergripande målet att bli ett internationellt varumärke inom accessoarer.
“Vi gick in i USA i september 2022 och har fått fin traction här. Det är redan vår 3-4:e största marknad.
Stora investeringar
Nudient har, enligt vd:n, siktat in sig på ett par övergripande förbättringsområden under 2023.
“Vi behöver förändras i hög takt, adapt or die liksom. Vi behöver hänga med i trender och förstå våra kunder djupare och utvecklas med dem inom alla områden. Inte bara i content och produkt utan även till exempel fraktlösningar och betalningslösningar.”
En mer konkret utmaning är hållbarhetsarbetet – något som tycks vara en trend som flera mobilskalstillverkare sätter fingret på just nu. Mobilskal är nämligen en riktig miljöbov och svåra att återvinna.
Jag har efterlyser mer stöd från staten.
Bolaget har bland annat inlett ett samarbete med Tide, vars mål är att samla in 1 miljard plastflaskor till 2025. Man har också (delvis) flyttat sin produktion från Kina till Sverige.
“Vi grundare är ju från Jönköping och norra Europas mest avancerade plastproduktion ligger i Gnosjöregionen, så här kommer vi börja med produktion av våra produkter i ganska stor utsträckning.”
När de har fått bitarna på plats kommer de producera lokalt på fler ställen beroende på var försäljningen finns.
Hur stora investeringar har detta krävt?
“Stora. Här efterlyser jag faktiskt mer stöd från staten, då detta är en av de enskilt viktigaste klimatutmaningarna. Kina har länge kunnat konkurrera på basis av låga löner, även det är ju extremt ohållbart. Europeisk produktion kräver ofta investeringar, något som man som liten entreprenör inte har råd med. Almi har varit en viktig partner i det här, tillsammans med våra nuvarande investerare.”
Målet för 2023 är att växa med minst 50 procent och därmed komma in runt 150 miljoner kronor i omsättning.
Du har tidigare sagt att ni ska spränga miljardvallen 2026. Gäller det fortfarande eller är du mer återhållsam nu?
“Visionen är helt klart en miljard! Vi planerar just nu en mindre investeringsrunda”, säger Pontus Krusing.
Vill du läsa mer om Sveriges 50 högst värderade e-handlare och 30 rising stars? Missa inte vår e-handelsrapport med analyser för alla bolag!