Meta rapporterade sitt första delår under onsdagskvällen. Både resultatet och utsikterna var bättre än väntat för Instagrams och Facebooks moderbolag.
Omsättningen steg med 2,7 procent till 28,65 miljarder dollar, motsvarande nära 295 miljarder kronor. Meta hade guidat för intäkter i spannet 26-28,5 miljarder dollar. Resultatet landade på 2,20 dollar, lägre än fjolårets 2,72 dollar men högre än vad analytikerna förutspådde.
CNBC skriver att Meta-chefen har kinesiska e-handlare att tacka för att första kvartalets försäljning steg.
Mark Zuckerberg har på förhand deklarerat att 2023 ska bli ”effektivitetens år”. I mars meddelade bolaget att 10.000 anställda tvingas lämna skutan. Ytterligare 11.000 tjänster hade redan varslats.
I vd-ordet tillbakavisar Mark Zuckerberg att bolaget är på väg att fimpa hela sin metaversum-satsning, den som kritiker menar har fått Metas kostnader att svälla.
”Vi har fokuserat på både AI och metaversum i flera år nu och vi kommer att fortsätta fokusera på båda.”