Det svenska kartspelet Geoguessr har underhållit spelare som vill testa sina geografikunskaper i hela 10 år. Redan 2013 lanserades den första versionen av spelet, där grundarna kom på att Googles gatuvy-bilder (även kallat street view) kunde bli ett bra spel.
Vi på Breakit uppmärksammade bolaget första gången 2020. Året innan hade Google bestämt sig för att höja priserna på sitt API. Det ledde till att Geoguessr behövde betala mer för att få använda Googles karttjänst i sitt spel – och då täckte inte annonsintäkterna upp kostnaderna längre.
Sedan gick det snabbt. Under 2020 ökade Geoguessrs intäkter från 5 till 30 miljoner, vilket fick grundarna att börja fundera på att byta karriär. Medgrundaren Daniel Antell, som då var produktchef på prisjämförelsesajten Pricerunner, berättade för Breakit att han skulle börja jobba heltid med bolaget efter framgångarna.
Ett klokt beslut med tanke på att intäkterna under 2021 rusade upp till 116,7 miljoner kronor samtidigt som de hade en vinst på 73,2 miljoner kronor före skatt.
Än så länge verkar det också finnas raketbränsle kvar i tanken på Geoguessr.
Den färska årsredovisningen från Bolagsverket visar nämligen att omsättningen under 2022 blev hela 200 miljoner kronor. Rörelseresultatet skrevs till hela 109,7 miljoner kronor och resultatet före skatt landade på 97,1 miljoner kronor.
Det ligger i linje med vd:n Daniel Antell gav en fingervisning om i slutet av förra året.
När Breakit ringde upp Daniel Antell för att fråga honom om vilka kliv bolaget egentligen har kvar att ta – så avslöjar han att de ser enorm potential i en pryl de knappt har satsat på innan.
“Det mest intressanta framåt för oss är potentialen vi ser i mobilappen, det är en marknad som vi i mångt och mycket är outnyttjad för oss. Idag sker nästan hälften av spelandet på mobilen och runt 1 procent i webbläsaren. För oss sker nästan 90 procent av spelandet i webbläsaren, så där finns en stor möjlighet”, säger han och fortsätter:
“Vi är lite efter där vi vill vara på mobilen. Men organisationen var från början byggd för webbläsaren så det har sin naturliga förklaring. Vi har en bra roadmap för att anpassa spelet för den mobila plattformen.”
Daniel Antell berättar att det finns väldigt mycket som de fortfarande vill göra med Geoguessr, samtidigt som de vill hålla sig inom ramarna för geografi och lärande. Mobilappen består idag av ett hopplock av funktioner från det webbaserade spelet, men spelarna får i stor utsträckning själva upptäcka vad som är vad och hur spelen fungerar.
De vill också bli bättre på att ge användarna en bättre spelupplevelse.
“Vi har väldigt lite av de klassiska elementen från spel som man kan spela ensam. Vi har mycket funktioner för att tävla mot varandra, det har vi fått ihop på ett tydligt och bra sätt med säsongsindelningar, streaks och speciella kartor. Men vi har egentligen investerat som minst i single player, vilket är det område som har högst potential.”
Vilken potential bedömer ni själva finns här?
“Geografi och intresset för att upptäcka världen ligger väldigt nära många människor. Det är svårt att säga hur stor marknaden är, men den är betydligt större än idag. Vi är som störst i Europa och Nordamerika, men det skiljer sig mycket i penetration mellan olika marknader. Sen finns det en jättepotential i exempelvis Asien. Jag ser inte vad som talar emot att vi kan gångra ytterligare några gånger.”
Geoguessr har i dagsläget inte tagit in någon större institutionell delägare. Enligt vd:n är det inte heller något de söker efter. Däremot har privatpersoner som H&M-ordföranden Karl-Johan Persson, Pricerunner-grundaren Nicklas Storåkers, bankveteranen Anna Storåkers, finansmannen David Frykman och Spotifys-chefen Alex Norström tidigare investerat i bolaget. Något som Di.se var först med att rapportera.
Nu berättar Daniel Antell att även Sebastian Knutsson har investerat i Geoguessr.
“Han är en av världens bästa konceptutvecklare inom mobilspel. Det är en liten post och kommer inte förändra vår business, men vi är väldigt glada att han kommer in med sin kompetens”, säger han.
Idag har Geoguessr drygt 50 anställda, en ordentlig ökning från genomsnittet på 4 anställda under 2020. Förutom mobilsatsningen är det också tillväxten i organisationen som får mycket fokus.
Vad pratar ni om under mötena på Geoguesser just nu?
“På senaste townhouse välkomnade vi många nya anställda. Det är det vi pratar mest om, hur vi skalar organisation och hur vi gör produkten bättre för mobil.”