Jacqueline Mikuta, som är svensk men uppvuxen på Mallorca, körde igång sin blogg och Instagramkonto 2015. Fansen lockades av hennes brinnande modeintresse och bilder på en ledig, bohemisk stil i en beige färgskala.
Allt eftersom följarskaran växte bestämde hon sig tillsammans med partnern Klemens White (även han influencer) för att skapa en smyckeskollektion under bolaget “Mikuta”. Efter att ha teamat ihop sig med svenska Fashion Tech Group, som driver bolag tillsammans med influencers, utökade de även till mode.
Första droppet gick inget vidare försäljningsmässigt.
Men paret och den nya affärspartnern, med Björn Påhlman Spenger i spetsen, gav sig inte utan fortsatte designa kläder. Till slut tog det sig. Och det med råge. Nu har bolaget utvecklats till en global raket som har växt från 6,1 miljoner kronor till nära 50 miljoner på bara två år.
Det gör Mikuta till en av våra 30 rising stars i Breakits e-handelsrapport.
Jacqueline Mikuta pekar ut flera faktorer till framgången, där en stor del av marknadsföringen självklart sker från Instagram.
“Jag tror det är känslan vi levererar med vårt content, vilket får kunderna att drömma och inspireras, inte bara av själva klädesplaggen utan av den lugna livsstil och attityd varumärket representerar. Alltså, vi säljer inte bara kläder, vi säljer en känsla och en story med våra foton”, säger Jacqueline Mikuta till Breakit, och fortsätter:
“Den här trenden med verklighetsflykt som vi ju ser i sociala medier, har fungerat väldigt bra för oss i marknadsföringssyfte. Vi har drivit försäljningen och skalat upp varumärket främst på sociala medier.”
Växer snabbare än väntat
Bolaget har finansierat tillväxten ur egen kassa, men även med kortsiktiga bolagslån när det behövts under kapitalintensiva månader. I fjol gick Mikuta från en omsättning på 18,3 miljoner kronor till 46,7 miljoner, samtidigt som vinsten ökade från 1 till 3,3 miljoner kronor. 2023 års prognos kommer att justeras upp.
“Efterfrågan har alltid varit högre än utbudet av produkter. Planen var att omsätta runt 94 miljoner under 2023, men det ser ut som att vi kommer växa betydligt snabbare. Vi ökar därför prognosen till runt 140 miljoner med cirka 15 procents lönsamhet.”
Sverige står för en rätt liten del av försäljningen av Mikuta. Istället har man satsat hårt på Tyskland, där influencerparet är bosatta idag. 22 procent av försäljningen sker här, tätt följt av Frankrike och Holland.
Vilka utmaningar har du stött på under resan?
“Vår största utmaning har varit att skala vår supply chain. Delvis ur ett likviditetsperspektiv, men även rent operationellt. Vi har löst det genom att ha ett lokalt team baserat i norra Portugal, och kan idag återproducera produkter på så kort tid som två till fyra veckor.”
Instagram har ju varit inkörsporten till försäljning. Finns det någon risk i att vara beroende av plattformarna för att driva Mikuta?
“Nej, Instagram är plattformen där jag och Klemens startade vår resa och varifrån Mikuta-stilen föddes. Instagram är fortfarande vår huvudplattform, men vi märker att varumärket snabbt utökar sin kundbas och fungerar mer och mer som ett stand-alone varumärke. Det gör Mikuta mindre beroende av min plattform.”
Ett mönster bland våra uppstickare i e-handelsrapporten är att de öppnar fysiska butiker för att bygga varumärke. Under Your Skin, Ninepine, CDLP, Chiquelle och Mikuta är några som går den vägen.
“Vi vill öppna butiker i Paris och Berlin innan årsskiftet. Det är naturligtvis utmanande då vi växer organisatoriskt och behöver rekrytera väldigt mycket", säger Jacqueline Mikuta.
Vill du läsa mer om våra 50 högst värderade e-handlare och 30 rising stars? Kolla in vår e-handelsrapport!