Sök ikon

Comfydence prisas för Årets Hållbara E-handelsresa: ”Ett erkännande"

Anna Hellström och Linda Stoltzhammar, grundarna bakom Comfydence, vinnare av Årets Hållbara E-handelsresa 2023. Foto: Jonas Borg

Bolaget bakom första svenska menstrosan prisades på Breakits event E-Com day.
”För oss är hållbarhet grunden. Hade vi inte hittat en hållbar produkt hade vi inte startat Comfydence", säger vinnarduon.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

De är fortfarande rusiga av vinsten när Breakit ringer upp. Det har då gått mindre än ett dygn sedan Comfydence-grundarna stod på scen på Sergel Hub för att motta priset för Årets Hållbara E-handelsresa 2023, ett pris som Breakit delar ut tillsammans med Svea Bank. 

”Vi har inte riktigt hunnit landa än”, säger Anna Hellström

Hon har tillsammans med Linda Stoltzhammar byggt Comfydence från grunden, ett bolag som var först ute på den svenska marknaden med absorberande trosor, alltså underkläder som skyddar vid mens, urinläckage, flytningar och svett och som ersätter engångsprodukter – en menstrosa som det snabbväxande segmentet kallas. 

Vad betyder det här priset för er?

”En sak som jag tänker på är att det känns befriande, den här typen av erkännande”, säger vd:n Linda Stoltzhammar. 

Grundarna säger att det stundtals har varit svårt att få uppmärksamhet för Comfydence, både på grund av att tabut kring kvinnors kroppar envist lever kvar och för att bolaget liksom rör sig i gränslandet mellan konsumentprodukt och femtech. 

”Vi ser inte den här produkten som en techprodukt utan som en praktiskt orienterad lösning. Vi är inte heller ett SaaS-bolag utan hamnar i en gränszon mellan ett antal områden”, säger Linda Stoltzhammar. 

Comfydence omsatte 3 miljoner i det brutna räkenskapsåret 2021/2022. För året som avslutas sista april i år pekar prognosen på ett lyft till 3,7 miljoner kronor. 

Grundarna har byggt Comfydence helt med egna medel sedan starten för två och ett halvt år sedan. Duon är faktiskt också hela bolaget och sköter allt från strategiarbetet till kundkontakten. 

Linda Stoltzhammar och Anna Hellström tar emot priset på scen under Breakit e-comday. Foto: Jonas Borg

Inget bolag utan hållbarhet

Juryn för Breakits och Sveas hållbarhetspris Årets Hållbara E-handelsresa 2023 motiverar vinsten till Comfydence med att små förändringar kan få stor effekt:

”Det kan handla om att bryta ett mönster, ändra ett beteende – eller bara byta ut engångsprodukter mot mer klimatsmarta alternativ. Lyckas man med det, samtidigt som hållbarhet genomsyrar företagskulturen, då har man som bolag en väldigt spännande resa framför sig.”

Vad är ert recept för att göra en hållbar tillväxtresa?

”För oss är hållbarhet grunden. Hade vi inte hittat en hållbar produkt hade vi inte startat Comfydence. Och vi tittar inte bara på klimat och planet utan på skillnaden vi kan göra för samhället och individen”, säger Anna Hellström och tillägger att hållbarhet är inget man kan bli färdig med.

Linda Stoltzhammar fyller i: 

”Det handlar om att våga och ta det stegvis. Man lär sig efter hand. Försök göra det bästa möjliga i varje enskild situation.”

 Tanken med Comfydence är att skapa förutsättningar för att kvinnor ska känna sig bekväma varje dag och komma bort från engångsprodukter som är krångliga och ohållbara. För varje såld trosa går 10 kronor till WaterAid och deras arbete för rent vatten, bättre hälsa och minskad mensfattigdom i världen. 

 En av Comfydence hållbarhetsprinciper handlar också om ekonomin. 

”Vi har hållit hårt i hur vi driver verksamheten”, säger Linda Stoltzhammar. 

Comfydence vill inte öka kundstocken med lockande rabatter och erbjudande. 

”Vi vill att man som kund ska få tid att tänka över sitt beslut och att man inte stressar på grund av ett tillfälligt lågt pris. Vi har till exempel en prova på-garanti för att man ska vara nöjd och att trosorna inte ska hamna i en låda, då blir det ju inte hållbart”, säger Anna Hellström. 

Kunder som köper flera produkter får rabatter som rimmar med hur det minskar Comfydence kostnader. 

”Vi vill bygga in ett långsiktigt sunt beteende”, säger Linda Stoltzhammar. 

Sveas Rikki Thornton, Breakits Julia Lundin och Vigor Sörman tillsammans med Anna Hellström och Linda Stoltzhammar på scen under Breakit e-comday. Foto: Jonas Borg

Öppnar för riskkapital

De har byggt bolaget med egen insats och hållit hårt i plånboken men Comfydence är öppna för att ta in externt kapital för att kunna skala upp. 

”Vi hoppades länge klara det med egna investeringar. Vi har nått långt redan, men skulle kunna växa mer och snabbare om vi skulle bli fler och har större resurser”, säger Linda Stoltzhammar. 

Målet är att växa men samtidigt behålla rötterna som litet bolag, där communitybygget lyfts fram som särskilt viktigt. 

”Vi vill behålla kulturen och fortsätta vara snabbfotade och flexibla. Och även om vi växer och blir fler kommer vi att vara ett litet bolag i jämförelse med stora aktörer”, säger Anna Hellström. 

Linda Stoltzhammar: 

”Vi får prioritera våra resurser som vi rekryterar. Det finns inget självändamål i att Anna och jag knackar kod eller är inne och petar i allt. Idag sköter vi all dialog med kunderna på ett väldigt personligt sätt. Vi kommer att behöva bli fler men vi kommer att vilja göra det på samma sätt.”

Vad har ni för framtidsplaner?

”Åh herregud, det är så mycket. Vi har ganska många nyheter på gång. Vi har planer på att expandera internationellt så snart vi kan”, säger Anna Hellström. 

”Ur sortimentsynpunkt finns det stor potential att utveckla vidare. Vi har planer på fler modeller och varianter som bygger på tillväxtkurvan”, säger Linda Stoltzhammar.

LÄS MER: Femtech-kartläggning: 17 svenska bolag som ska förbättra kvinnohälsan

Läs mer