Under de senaste åren har jag plöjt böcker, poddar, artiklar och forskningsrapporter i jakten på svaret alla entreprenörer söker: varför lyckas vissa startups när alla andra misslyckas? Jag lovar inte att jag har funnit svaret, men jag tror att jag knäckt koden, eller snarare hittat formeln, som många framgångsrika startups omedvetet använder sig av.
Med hjälp av denna magiska formel, och faktiskt er läsare på Breakit, tänker jag nu testa ifall det går att bygga en framgångsrik startup på ett helt nytt sätt.
Vi ska gå från att varken ha en affärsidé eller grundare på plats till att nå product market fit – allt på bara 12 månader.
Jag kommer inte avslöja hela formeln här och nu – det kommer ni kunna läsa om här på Breakit de kommande månaderna. Men, väldigt förenklat, handlar det om att jag kommer att ge bort ägarandelar i bolaget till alla som på olika sätt bidrar med värde till det här projektet.
Jag kallar det en “crowd made startup”.
För att det ska bli på riktigt så investerar jag också en halv miljon kronor i det framtida bolaget.
Vad krävs för att lyckas?
Frågar du en investerare vad det är som gör att en startup lyckas så skulle det korta svaret förmodligen bli – rätt grundare, utförande och tajming.
Den längre versionen är att de bästa startupidéerna tenderar att ha tre saker gemensamt: det är en produkt/tjänst grundarna har saknat, som de själva klarar av att bygga och som få andra insett storheten i. Microsoft, Apple, Google och Facebook började alla på det här sättet.
Rätt grundare, affärsidé och utförande verkar alltså vara framgångsreceptet, enligt investerarna.
Jag säger inte att de har fel. Jag tror bara att det finns ett annat sätt att bygga en startup på.
Det är nu dags att avslöja den första delen av formeln: Problemet.
Problemet är problemet
Det överlägset vanligaste misstaget startups gör är att de börjar med att hitta på en affärsidé. Alla som har kommit på en affärsidé vet att du ofta blir så förälskad i den att du börjar skapa en egen sanning om varför just din idé är perfekt. Problemet är bara att din bild sällan överensstämmer med verkligheten.
Om du börjar med lösningen och inte problemet så är det stor risk att du, liksom de flesta startups, slutar med att lösa ett problem som ingen har.
Börjar du däremot med att identifiera ett problem och en kund som är villig att betala för att få problemet löst – då har du en fantastisk grund till en affärsidé och framtida startup. Lyckas du dessutom hitta ett växande problem som många kunder ofta har så kan du bli nästa stora internationella succé.
Alltså: börja med problemet – inte lösningen.
Och det är här det nya tänket i det här projektet kommer in.
Ägande till alla som bidrar
För nu börjar jakten på det ultimata problemet.
Har du ett problem som du tror att det finns kunder som är desperata att få hjälp med?
Skicka isåfall in ditt problem här. I gengäld så erbjuder jag dig 5 procent av ägandet i det nya bolaget som jag, tillsammans med dig som läser, ska skapa.
Du behöver alltså varken ha en lösning på problemet eller engagera dig i det nya bolaget om du inte vill.
Allt som krävs för att bli delägare är att du har det bästa problemet.
Jag söker problem som bockar av punkterna nedan:
-
Ett problem som många har
-
Ett växande problem
-
Ett problem som är prioriterat och viktigt för folk att lösa
-
Problem som folk är beredda att betala för att få det löst
-
Problem som folk har ofta – förekommer med hög frekvens
Kommer det här att fungera? Är det en smart metod – att ge bort ägande i utbyte mot ett problem (och senare även annat)? Breakits vd och chefredaktör Jon Mauno Pettersson är inte lika övertygad.
Men för experimentets skull låter han mig testa detta i den här artikelserien. Så får vi se var det slutar.
Jag tror på modellen – att utgå från ett problem och sedan låta alla som bidrar till bolagsbygget få ett ägande. Är vi inte lite trötta på att det är några få grundare som får all kredd när vi vet att det finns många människor bakom varje framgångsrikt bolagsbygge?
Min förhoppning är att vi får in en bredd av olika Breakit-läsare som ägare i det nya bolaget tack vare era tips – och att det om 12 månader finns ett helt nytt bolag som löser ett riktigt och viktigt problem, med en ägarbild som är mer diversifierad än hur det brukar se ut. Och att vi, med detta, kanske förändrar formeln för bolagsbyggande inom tech.
Spännande va?
Jag kommer hålla er uppdaterade löpande här på Breakit.
Men först: Hur man hittar ett problem? Det kan du läsa en hel artikel här – jag går igenom allt kring hur du identifierar problem som kan bli bra affärsidéer.