Svenska Epidemic Sound har tagit fram en tjänst som ger företag tillgång till en stor katalog med musik som de kan använda. Exempelvis kreatörer, event- och produktionsbolag. Nu meddelar bolaget att de har ökat sina intäkter med 46 procent, från 808 miljoner till 1,2 miljarder kronor.
Samtidigt ökar rörelseresultatet till 2,8 miljoner kronor före skatter och avskrivningar. Under fjolåret var den siffran minus 54,8 miljoner kronor. Precis som förra året är förlusten före skatt men efter avskrivningar stor, hela 493,2 miljoner kronor. Det beror på den strukturförändring som skedde i Epidemic Sound när ett nytt moderbolag skapades 2021 men som inte ska ha någon kassaflödespåverkan.
Oscar Höglund är vd och medgrundare för Epidemic Sound.
“Den globala efterfrågan på musik som kan användas utan restriktioner fortsätter att öka kraftigt, trots ett tuffare ekonomiskt läge, och vårt resultat för helåret 2022 är ett starkt bevis på det”, säger han i pressmeddelandet.
Kassaflödet under 2022 var minus 146,9 miljoner kronor. Det ska dock ha funnits 860 miljoner kronor kvar i kassan vid slutet av 2022.
Epidemic Sound grundades 2009 och har idag kontor i Stockholm, New York, Los Angeles, Seoul och Amsterdam. Bland investerarna finns EQT, Blackstone, Creandum, Atwater Capital, Alexta, AMF, Tin Fonder och den tidigare Shazam-vd:n Andrew Fisher.