Sök ikon

Läskbolaget satsade på e-sport och youtubers – knäcktes av inflationen

Foto: Press

Kunde inte parera ökade kostnaderna.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

De har varit en del av vågen av nya flaskor och burkar som intagit matbutikshyllorna de senaste åren, med sina färgglada burkar från Dirtwater Fox Brewery och mer stilrena tonics från Ekobryggeriet. I båda bolagen kunde bolagets kunder investera – i utbyte mot ett flak läsk, ett merchkit eller mer beroende på investeringsnivå.

Bolaget marknadsförde sig till e-sportare och hakade även på influencertrenden med en läsk tillsammand med Youtube-trion I just want to be cool.

Men efter en skakig tid tar nu resan slut för The Nordic Soda Company, som försatts i konkurs tillsammans med dotterbolagen. Det skriver sajten Ehandel.se. Bolaget växte från 37,4 miljoner i omsättning 2020 till 49,7 miljoner 2021. Men bolaget gick alltjämt med förlust. 

“Råvarupriser och frakter har under året ökat kraftigt och bidragit till en försämrad bruttomarginal. Detta då bolaget inte lyckats parera dessa kostnadsökningar genom prishöjningar till kedjorna i dagligvaruhandeln”, skriver bolaget i samband med beskedet.

Läs mer