För strax över ett år sedan bytte budbolaget Ryska posten namn. Det ryska aggressionskriget mot Ukraina gjorde att bolaget inte ville bli associerad med det stora landet i öst. Det nya namnet blev Bara Posten.
“Beslutet är fattat preventivt, vi vill inte att folk på något sätt ska tänka att vi är associerade med det Ryssland”, sa bolagets vd Jesper Bringby till Breakit vid det förra namnbytet.
Han höll också öppet för att de skulle kunna byta namn igen, om det behövdes. Och det verkar behövas nu.
I ett inlägg på Instagram, en annons i Dagens Industris papperstidning och på bolagets hemsida skriver bolaget nämligen att de återigen tvingas byta namn.
Den här gången är det inte ett invasionskriget som ligger bakom utan något helt annat.
“Det finns mycket man får säga, göra och skriva som företag i Sverige”, skriver bolaget i annonsen.
“Men att ha ett namn som innehåller namnet “Posten” när man jobbar just med posttjänster, ja där går nog fan gränsen. Då skulle tydligen konkurrenterna kunna stämma skiten ur en.”
Därför byter nu bolaget till Inte bara post. Bakgrunden är enligt bolaget att de inte får tillåtelse att heta Posten av en konkurrent.
“Det hela känns rätt löjligt med tanke på att den här konkurrenten är den största aktören i Sverige och vi är ett litet full-service företag i Stockholm, så det finns ju knappast risk att man blandar ihop oss”, säger Jesper Bringby, vd på det som nu ska heta Inte bara post.
Breakit har sökt Postnord, som är det bolag som äger varumärket Posten.
2021 omsatte bolaget bakom budbolaget (som för övrigt fortfarande heter Ryska Posten AB) 130 miljoner och gjorde en vinst på 26,6 miljoner.