Sök ikon

Spotifys nya drag – delar ut flygblad som kampanjar mot kollektivavtal

Flygbladen som Spotify delat ut till anställda som en motreaktion på fackets kampanj. Foto: TT/Privat/Montage

Anställda på Spotify möttes i veckan av en DJ, snacks och ballonger – och flygblad om varför "Spotifys modell” är mer gynnsam än kollektivavtal, enligt källor till Breakit.

Bolaget bekräftar att flygblad delats ut i syfte att informera anställda.

Unionen, som berättar att förhandlingar om kollektivavtal har inletts, vill inte kommentera men känner till informationsbladen.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Ett par veckor har passerat sedan några av Sveriges största fackföreningar krävde att Spotify inför kollektivavtal. Kort därefter fortsatte bland annat Unionen att markera mot tech-jätten och slog upp läger utanför bolagets entré. 

Spotifys grundare och vd Daniel Ek har sedan dess kommenterat kraven i ett internt meddelande till de anställda. Vd:n skrev bland annat att det är både lagligt och möjligt att bedriva snabbrörlig och konkurrensutsatt verksamhet utan kollektivavtal. 

”Vi måste tillåta en diskussion om att kollektivavtal kan vara avgörande i vissa branscher och bolag, men inte i andra.”

“Och vi måste inse att det finns andra modeller som ger medarbetarna minst lika bra om inte bättre villkor – och som särskilt behövs av bolag som tävlar om internationell talang.”

Nu har bolaget återigen nått ut till anställda med ett liknande budskap. 

Enligt en källa till Breakit möttes anställda i förra veckan, i entrén till bolagets kontor, av en DJ, snacks, ballonger – och informationsblad som jämför kollektivavtal med villkoren Spotify har idag.

I flygbladen, som bär titeln “Spotifys modell” står bland annat att Spotify har “respekt för hur den svenska modellen är fördelaktig för vissa typer av bolag, men vill ifrågasätta om samma modell bör appliceras på ett bolag som Spotify.”

“Ett bolag där vi är måna om att kunna erbjuda er de bästa förmånerna, så att vi kan hålla oss konkurrenskraftiga för att attrahera både svensk och global talang till Sverige. Här reder vi ut några vanligt förekommande missförstånd.”

Därefter följer ett antal påståenden som sammanfattat talar för kollektivavtal, medan Spotify motsätter sig dessa och menar att den befintliga modellen är bättre och erbjuder gynnsammare villkor för anställda. 

Spotify bekräftar

Breakit når Spotify via mejl, där bolaget kommenterar:

“Sedan förhandlingsframställan har de fackliga organisationerna stått utanför våra kontor i Sverige och kontaktat anställda. Detta har gjort många av våra anställda obekväma och det har väckt frågor hos vissa medarbetare”, skriver en talesperson på Spotify.

Vidare skriver Spotify att det är viktigt med transparens och en bra intern dialog med deras anställda, och att det är efter anställdas efterfrågan som bolaget satt ihop ett informationsblad som summerar hur Spotifys villkor ser ut idag. Syftet är att anställda ska kunna jämföra med villkoren i ett kollektivavtal. 

“Vår vd Daniel Ek har också skickat ut ett internt meddelande till alla medarbetare. Vi är inte emot fackförbunden, men är besvikna att fackföreningarna väljer att föra frågan via media och hotar med strejk före vårt inplanerade möte med dem”, skriver talespersonen.

Hos Unionen känner man till att Spotify delat ut informationsbladen till anställda. 

Fackföreningens pressekreterare Johanna Green skriver i ett mejl till Breakit att Unionen väljer att “inte kommentera flygbladen."

“Vi, med medlemmarna på Spotify bakom oss, har precis inlett förhandlingar om kollektivavtal med Spotify. Vår förhoppning är att förhandlingarna leder till att vi kommer överens om avtal och till dess håller vi våra samtal med Spotify i förhandlingsrummet”, skriver Johanna Green. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer