Svenska Black Molly Entertainment (BME) grundades 2014 av Niklas Kronqvist (vd) och Ulf Nordlund med ambitionen att skapa esportens egna kreativa produktionsbyrå. Sedan dess har bolaget också lockat till sig namnkunniga delägare i form av Dreamhackveteranerna Tomas Lyckedal och Nicklas Andersson.
De nya ägarna klev in efter det tuffa pandemiåret 2020. Det året rasade intäkterna med nästan 40 procent ned till 8,9 miljoner kronor, samtidigt som vinsten vände till en liten förlust på rörelsenivå.
Nu har BME återigen fått vind i seglen.
I ett pressmeddelande skriver bolaget att intäkterna för 2022 ökade till 20,7 miljoner kronor. Jämfört med de 13,6 miljoner kronor som bolaget omsatte 2021 är det en ökning med hela 52 procent.
“På en otroligt tuff esportmarknad de sista åtta månaderna fortsätter BME att leverera från förarsätet. Vi har sedan 2021 en strategisk plan att inte sitta i baksätet, utan fokusera på tillväxt varje år, med det ultimata målet att bli ett av Nordens största esportbolag”, säger Tomas Lyckedal, som även är affärsutvecklare på bolaget.
Rörelseresultatet skrivs till minus 0,5 miljoner kronor och resultatet efter finansiella poster blev 162.000 kronor.
BME har idag 13 heltidsanställda. Utöver verksamheten med den egna produktionsstudion har bolaget också investerat i och medgrundat tre intressebolag inom esportsbranschen. Det är kommunikationsbyrån Frame, Esportlaget Eyeballers och Big Blue Bob Entertainment, som grundats tillsammans med spelutvecklaren Paradox Interactive. De har också investerat i barkedjan Kappa. Siffrorna ovan representerar däremot bara BME:s egna intäkter.
“Vår styrka i content-produktion och storytelling skapar en plattform för nya bolag att komma till liv. BME satsar inte bara kapital utan går in med vår fulla erfarenhet i projekten, med fokus på att skapa lönsamma bolag. Den gemensamma nämnaren är att få esporten att växa i Norden”, säger Niklas Kronquist om bolagets planer.