Sök ikon

Annonssamarbete med Svea

Synsams cirkulära flöde är framtidens modell

Ida Geller, vd för Synsams produktionscenter.

Detta kan vi lära oss av Synsams nya cirkulära Made in Sweden-vision. En internationell affär med bas i Frösön.

På knappt två år har Synsam gått från en vision: att flytta hem produktionen från Asien – till ett nybyggt produktions- och innovationscenter, ett lokalt team och en första kollektion glasögonbågar med namnet Jämtö producerade på plats i Frösön, utanför Östersund.

”Att Jämtökollektionen skulle bli populär hade vi ju hoppats på, men att den skulle bli en fullkomlig försäljningssuccé och sälja slut var mer än vi hade vågat drömma om. Det är därför mycket roligt att vi nu fått lansera 18 nya modeller på marknaden och därmed kunnat tillmötesgå kundens önskan om glasögon tillverkade i Sverige av hållbara material som dessutom är väldigt snygga”, säger Martin Daniels, vice vd och innovationschef för Synsam Group.

Ser man tillbaka i tiden har många svenska företag fokuserat på att flytta ut produktionen till lågkostnadsländer. Kanske var det just därför uppmärksamheten blev så stor när Synsam tog steget att flytta hem.

”Alla vill vara med! Initiativet berör så många. Det engagerar och väcker frågor, beundran och respekt. Det är roligt att se vilket gensvar vi har fått”, säger Ida Geiler, vd för produktionscentret.

Att hyra bågar ligger rätt i tiden

Visionen Made in Sweden handlar inte bara om ett nytt produktionscenter utan om ett cirkulärt flöde där hela Synsams affär är en del av ett kretslopp.

”Det här är en medveten ambition om att i möjligaste mån införa cirkulära flöden i hela verksamheten. Vi eftersträvar ett kretslopp där produktion, konsumtion och återanvändning är sammanlänkat och transparent”, säger Ida Geiler.

Vi såg en ökning med 30 procent under 2022 jämfört med året innan

Ett viktigt kugghjul i ekosystemet är Synsams glasögonabonnemang: Synsam Lifestyle. Affären fortsätter stadigt att växa och vid slutet av 2022 fanns 511 000 abonnemangskunder.

”Abonnemanget är populärt. Vi såg en ökning med 30 procent under 2022 jämfört med året innan”, säger Olle Söder, Managing Director Synsam Lifestyle.

För Synsam är abonnemanget ett unikt verktyg för att bygga långsiktiga kundrelationer. Kunderna kallas regelbundet till synundersökningar och möten för byten av bågar.

”Under året lanserade vi en ny version av Synsam Lifestyles digitala plattform vilket gjort att vi nu når unga, barnfamiljer och pensionärer på ett ännu bättre sätt”, säger Olle Söder.

Läs mer om hur Svea löste finansieringen av Synsams abonnemangsmodell här

Vill hjälpa kunderna genom innovation och utveckling

”Många av dagens kunder ser över hur de själva kan bidra till en mer hållbar konsumtion. Där är abonnemanget viktigt. Kunderna uppskattar att man hyr produkterna och lämnar tillbaka dem när man behöver nya”, säger Olle Söder.

De glasögon som är i gott skick, när kunder byter bågar, säljs vidare i Synsams Recycling Outlets och de som inte längre kan användas återvinns i stället. Allt tas om hand, från båge och glas till metalldelar. Råmaterialet går sedan till Circular Collection en glasögonkollektion gjord av återvunna bågar och återvunnet material från bågtillverkning.

”Vi vill hela tiden hjälpa till att leda kunderna rätt genom innovation och utveckling som vi själva tror på. Därför kortar vi ner sträckan som produkten färdas från produktion till kund, men utvecklar också nya produkter och produktionstekniker. En viktig del som vi lägger stort fokus på är återvinning av spillet i produktionen. Råmaterialet är dyrbart så det är av yttersta vikt att ta tillvara på det och efter viss bearbetning återföra det som nytt råmaterial till produktionen. Ambitionen är att vara igång med detta cirkulära produktionsflöde på Frösön inom kort”, säger Ida Geiler.

Och den cirkulära affärsmodellen har enligt kunderna gett resultat. Fyra år i rad har Synsam blivit korade till Sveriges mest hållbara optiker av svenska konsumenter.

Avgörande med rätt finansieringsmodell

För att ha möjlighet att erbjuda kunderna ett cirkulärt glasögonabonnemang krävdes en smart finansieringsmodell. Synsam tog hjälp av Svea Bank som finansieringspartner.

”Finansieringen var helt avgörande för att abonnemangstjänsten skulle få möjlighet att flyga. När Synsam kom till oss hade vi inte det som de ville ha ännu. Vi antog utmaningen och skräddarsydde en unik finansieringsmodell”, säger Ulrika Fornander, affärsområdeschef på Svea Bank.

Den här lösningen har varit avgörande för Synsams cirkulära tillväxtresa

Upplägget fungerar så att Svea tar hand om administrationen och finansieringen och Synsam sköter allt som är relaterat till kundernas ögonhälsa och ögonmode.

”Alla får helt enkelt fokusera på det som de gör bäst. Den här lösningen har varit avgörande för Synsams cirkulära tillväxtresa”, säger Ulrika Fornander.

4 fakta om Synsams cirkulära affärsmodell

Synsam har blivit korade till Sveriges mest hållbara optiker av svenska konsumenter fyra år i rad.

511 000 abonnemangskunder hyr idag produkter från Synsam.

I alla Synsams 536 butiker i Norden finns återvinnings- och återbrukslådor där kunden kan lämna sina gamla glasögon. Glasögonen återvinns och blir till nya bågar, skänks bort eller säljs second hand.

2022 öppnade Synsams nya produktions- och innovationscenter på Frösön och den första svensktillverkade glasögonkollektionen Jämtö släpptes samma höst.

Behöver ni en affärspartner som hjälper ert företag att växa? Klicka här för att se vad Svea kan göra för er!

Vill du lära dig mer om framtidens hållbara affärsmodeller? Anmäl dig till Breakit och Sveas frukostevent den 16 maj här!

Läs mer