Sök ikon

Sanne Alexandra ökar: “Vi har vågat nischa in oss”

Sanne Josefson, grundare Sanne Alexandra Stockholm.

Sedan Hubso bolagiserade Sanne Alexandra Stockholm har kunderna strömmat till, visar färska siffror. Nu ska de fokusera på att bli bäst på ett produktsegment.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Instagram-profilen Sanne Josefson startade sitt modevarumärke Sanne Alexandra Stockholm redan 2013 tillsammans med börsnoterade Hubso. Nischen har varit att rikta in sig på att göra dressade kläder med komfort. Tänk kostymbyxa, som känns som leggings.

Under dessa år har Sanne Alexandra växt stadigt och i april 2022 kom parterna överens om att göra om det till eget bolag. 

Sanne Josefson, som har runt 200.000 följare på Instagram idag, äger 49,9 procent, och Hubso är majoritetsägare med 50,1 procent.

Nu presenteras siffrorna för 2022.

Omsättningen landade på 10,2 miljoner kronor, jämfört med 7,2 miljoner året innan. Rörelseresultatet uppgick till 1,9 miljoner kronor.

“Vi är supernöjda med resultatet. Vi har under årens gång provat på en massa olika produkter för att verkligen förstå vad våra kunder vill ha. Efter att testat oss fram och gjort datadrivna analyser ser vi att vi är som starkast inom byxor”, säger Sanne Josefson.

Därför är byxor något kunderna kommer få se mer av framåt.

“Det finns ett hål på den europeiska marknaden vad gäller bekväma byxor. Vi tror att det är anledningen till att det går så bra – för att vi har vågat nisha in oss än mer på ett produktsegment, och bestämt oss för att bli bäst på det.”

LÄS MER: Stor kartläggning: Sveriges hetaste influencers – så går kändisarnas bolag (snabbväxarna, utmanarna och succéerna som uteblev)

Johanna Linnros tillträdde som vd på Hubso i januari och är även vd för Sanne Alexandra Stockholm.

Vilka är de stora utmaningarna Sanne Alexandra Stockholm står inför i år?

“Det är ju ett fortsatt ansträngt och oroligt läge i omvärlden. Så ur ett business-perspektiv står vi ju såklart, liksom alla andra, inför fortsatta utmaningar med risk för ökade produktionskostander, strul med leveranser och minskad köpkraft. Men än så länge har vi inte märkt av någon sådan effekt på vår verksamhet, utan fortsätter snarare att växa på en minskande marknad med en god lönsamhet”, säger Johanna Linnros.

I planen framåt ligger att satsa utomlands.

“Både med fortsatt satsning på den svenska marknaden, men även den nordiska och europeiska. Vi kommer fokusera på det här ägandeskapet i bekväma underdelar, och tydliggöra det än mer både i vårt varumärke och sortiment.”

Hubso ligger även bakom bland annat Alice Stenlöfs varumärke A-Dsgn, Emelie Lindmarks Le Capsole, Linn Ahlborgs LXA the label och  Rebecca Stella Beauty (sålt till Lyko).

***

Intresserad av e-handel? Den 25 april samlar Breakit den svenska e-handelseliten på E-com Day för att djupdyka i de viktigaste frågorna för e-handlare just nu. I samband med eventet släpper vi även vår kartläggning “Sveriges 50 högst värderade e-handlare – och 30 rising stars”. Biljetter finns här - först till kvarn.”

Läs mer