Petra Tungården har gått från influencer (innan ordet ens fanns) till Sveriges nya klänningsdrottning. Det var för snart fem år sedan som hon lanserade varumärket Adoore med tillhörande e-handel och sedan dess har det bara gått uppåt.
Siffrorna för det brutna räkenskapsåret som slutade 2022, och som Ehandel.se rapporterar om nu, visar att bolagets omsättning växte till 68,5 miljoner kronor med en vinst på strax över 11 miljoner. Uppåttrenden är således inte bruten. Tvärtom. Fjolårets försäljning är ett rejält lyft från föregående år då Adoore omsatte 38,7 miljoner kronor (en ökning med 170 procent) med en vinst på 14,3 miljoner kronor.
”Vi har gått från att ha stått och packat klänningar i en källarlokal till att nu finnas tillgängligt över hela Europa och USA. Jag älskar att få kvinnor att känna sig som den bästa versionen av sig själv och det finns ingen bättre känsla än att se ett kompisgäng fira midsommar i våra klänningar”, säger Petra Tungården i en kommentar.
Petra Tungården har sedan starten varit vd för Adoore men sedan årsskiftet har hon lämnat över till Amanda Bukowski, som senast kommer från rollen som global marknads- och kommunikationschef på H&M Beauty. Innan dess har hon bland annat varit med och grundat samt varit vd på Therese Lindgrens Indy Beauty.
“Att nu få vara med och ta Adoore till nästa nivå och nya marknader är ett drömuppdrag.”
Petra Tungården lämnar inte Adoore. Istället blir hon kreativ chef på bolaget.
“Jag kommer alltid vara Adoores främsta visionär, men mina kunskaper gällande att bygga en större organisation tar slut här. Jag kommer vara med i alla stora beslut men det kommer bli en lättnad att lägga över ansvaret”.
LÄS MER: De vill göra svenska kvinnor kvinnligare (och jag saknar redan oversize)