Sök ikon

Hatstore säljer kepsar för 300 miljoner kronor – när alla andra e-handlare kämpar

Hatstores grundare och vd Filip Klasson

Ibland är det bara att lyfta på hatten.

Kepsbolaget trotsar inflationen, pandemibaksmälla, e-handelsfrossa och lite till.

Hatstore passerade 300-miljonersstrecket förra året visar pinfärska handlingar.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Hatstore grundades 2011 i Kalmar av trion Filip Klasson, Niklas Nordheim och Alexander Berg. Bolaget var redan från början helt fokuserade på e-handel i kombination med kepsar, mössor och hattar. Trots att omsättningen under de senaste åren har kommit upp i ganska höga tal, och trots alla utmaningar som plågar många andra e-handlare och andra företag, har bolaget kunnat behålla en hög omsättningstakt. Och en god lönsamhet.

Så även för 2022 visar den färska årsredovisningen som nyss lämnats in till Bolagsverket.

Omsättningen landade på 304 miljoner kronor, motsvarande en ökning med 22 procent. För fyra år sedan, 2019, uppgick försäljningen till ett snäpp över 100 miljoner. Rörelsen har alltså trefaldigats i storlek sedan dess.

“Hatstore World AB har under 2022 haft en fortsatt stark tillväxt”, lyder summeringen i bolagets årsredovisning.

Under fjolåret byggde Hatstore ut sitt automatiska lagersystem och investerade dessutom i en ny e-handelsplattform. Därutöver satsade bolaget på nya geografiska marknader. Samtidigt uppgick rörelsemarginalen till en bit över 7 procent, nästan exakt samma nivå som de två föregående åren. Vinsten i verksamheten uppgick till drygt 22 miljoner kronor.

“Rådande inflation har inte haft någon betydande negativ påverkan på bolaget under räkenskapsåret, då rörelsemarginalen har kunnat bibehållas”, skriver ledningen i årsredovisningen. 

Utanför Sverige 

Hatstore berättade ganska nyligen att bolaget vill gå in på 25 nya marknader runt om i världen. Bolagets globala ambitioner märks av – på olika sätt.

För det första bytte bolaget namn under fjolåret, från Hatstore Scandinavia AB till Hatstore World AB.

För det andra står nu “Övriga Europa” (bortsett från Sverige) för över 60 procent av försäljningen. Parallellt säljer bolaget kepsar för över 50 miljoner kronor till länder utanför Europa.

“Rent strategiskt så innebär det också att vi sprider försäljningen över fler länder än tidigare vilket också gör oss mindre sårbara för vad som händer i världen”, sa vd:n och huvudägaren Filip Klasson till Breakit för cirka ett halvt år sedan apropå den geografiska breddningen.

Grundarna har lyckats skala upp affären helt utan finansiering från externa ägare. Grundarna har kvar sina aktier enligt vad som uppges i den nya årsredovisningen. Filip Klasson äger 70 procent, Niklas Nordheim 20 procent och Alexander Berg 10 procent.

“Det har varit väldigt många förfrågningar från investerare de senaste åren, men vi känner fortfarande att vi kan och vill driva detta med egna medel”, sa Filip Klasson till Breakit härförleden.

Läs mer