Sök ikon

Under Your Skin växer snabbt: “Fantastiskt kul på skakig marknad”

Christina och Lovisa Hahn, grundare av Under Your Skin. Foto: Press

Det veganska hudvårdsvarumärket mer än dubblade sina intäkter under 2022. Laddar nu för en USA-lansering med färskt riskkapital.

"Naturligt steg".

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Allt eftersom människor ställer högre krav på innehållet i skönhetsindustrin så växer antalet veganska hudvårdsmärken. Under Your Skin är ett bolag som på kort tid har nått en kraftig tillväxt. 

Naturliga ingredienser och stilsäkra förpackningar verkar vara ett framgångskoncept.

Mamman och dottern Christina och Lovisa Hahn inledde bolagsbygget med att rikta sig mot hotellmarknaden 2016. Men när coronapandemin kom fick de svänga om helt. Idag står e-handeln mot privatkunder för 90 procent av intäkterna. 

När Under Your Skin stänger böckerna för 2022 visar det på en intäktsökning från 15,2 miljoner kronor till 37 miljoner kronor. Men samtidigt så ökar förlusterna från -3 miljoner, jämfört med -400.000 kronor året innan. 

2022 var ett händelserikt år. Bolaget expanderade ut i Europa och plockade samtidigt in 75 miljoner kronor från Bambusers styrelseordförande Joel Citron via hans amerikanska investmentbolag Tenth Avenue Holdings.

“Eftersom vi tog in delägare från USA så blir det ett väldigt naturligt steg för oss att lansera på den amerikanska marknaden under året”, säger Lovisa Hahn.

Öppnar butik

Även i år räknar Under Your Skin med en tillväxt på över 100 procent. 

“Vi har redan haft en väldigt bra start på året, vilket är fantastiskt kul på en skakig marknad.”

En annan happening i år är att de öppnar sin första fysiska butik i Stockholm.

“Det blir spännande eftersom man tidigare inte har kunnat handla Under Your Skin fysiskt.”

Vilka är de stora utmaningarna som ni står inför i år?
"Logistiken som kommer med att växa fort. Att få hela kedjan från produktion till lager och slutligen ut till kund att gå ihop är en utmaning. När man dessutom lägger på lanseringar ut i andra länder blir det många delar som ska falla på plats", säger Lovisa Hahn.

Intresserad av e-handel? Den 25:e april samlar Breakit den svenska e-handelseliten på E-com Day för att djupdyka i de viktigaste frågorna för e-handlare just nu. I samband med eventet släpper vi även vår kartläggning “Sveriges 50 högst värderade e-handlare – och 30 rising stars”. Biljetter finns här – först till kvarn.

Läs mer