Ingen kan väl ha missat de senaste årens padelboom. Det small till och så fanns det plötsligt padelbanor överallt, i var och varannan småstad, längs E4:an, ja, you name it. Vi kan historien vid det här laget, snacket om överetablering och bjässar som varit nära kollaps.
Det kan tyckas lätt att deklarera en stundande padeldöd om man bara skummar rubrikerna men på utövarsidan finns det fortfarande spelarglöd. Det är på den sidan som padelbolaget Padel Mates har verkat, som ett community kring raketsporten.
När Breakit pratade med grundarna Josef Badro och Daniel Dawood för snart tre år sedan hade de plockat det bästa från Tinder, Uber och Instagram för sin padelfokuserade app. Båda grundarna jobbade med appen vid sidan av sina tjänster på Electrolux och Astra Zeneca.
Idag satsar grundarna helhjärtat på Padel Mates. Bolaget har profiler som tidigare Norrsken-vd:n Erik Engellau-Nilsson och investeraren Ash Pournouri på ägarlistan.
”Det har skett en marknadskorrigering vilket var väntat men vi har vuxit oavsett”, säger Daniel Dawood.
Han fortsätter:
”Tillgången av banor har vuxit mer än spelarna men det vi har lärt oss av det här är att behovet av vår tjänst är detsamma.”
Bolagets senaste publicerade räkenskapsår var 2021 då bolaget omsatte 30.000 kronor med ett resultat på -1,5 miljoner kronor. Fjolårets siffror är ännu inte klara men Daniel Dawood berättar att tillväxt inte varit prio ett. Istället har utvecklingen av tjänsten varit i fokus.
Den nya partnern i Kuwait
Våren 2023 ska Padel Mates nylansera sin tjänst på hemmaplan och utomlands med både en communitytjänst, en B2B-tjänst och en helhetslösning som ska gynna både hallarna och användarna, med lojalitetsprogram och bokningstjänst. Utvecklingen har utgått från samtal med 500 hallchefer i Sverige och analyser av användarnas beteenden.
”Vi kommer att gasa på”, säger Daniel Dawood.
För att nå dit har man gjort en riktad nyemission på 24 miljoner kronor där den Kuwait-baserade affärsmannen Bader Alshayea står för lejonparten. Han kommer in som strategisk investerare och ska bland annat hjälpa Padel Mates att ta marknadsdelar i Mellanöstern.
I Kuwait har man redan etablerat sig och blivit historiska med den första padelturneringen för kvinnor, säger Daniel Dawood.
”Där är vi redan väldigt starka, en av de största plattformarna. Detta har skett utan marknadsföring, genom mun till mun.”
Nu ska bolaget bygga teamet och fortsätta bredda till en produkt där man kan erbjuda allt, säger medgrundaren.
”Vi vill inte bygga en okej produkt. Det är avancerat att skapa en för användarna enkel produkt och det har krävts energi och hårt arbete.”
Dröminvesteraren en padelspelare
I dag är man ett gäng på 25 personer på Padel Mates, blandat konsulter och heltidsanställda, säger Daniel Dawood.
Mycket har hänt sedan bolaget var något av en sidoverksamhet för grundarduon. Den senaste tiden har det snarare handlat om en 24/7-verksamhet.
”Vi hade inga kontakter. Vi började från noll och att komma in i en bransch som techbranschen är inte det enklaste. Men man lär sig på vägen”, säger Daniel Dawood.
Utan en fet kontaktbok har Padel Mates lockat till sig profilerna. Hur?
”Vår första investerare började som kund. Även vår investerare nu är en kund. Det är det bästa scenariot för oss. De förstår själva värdet och använder produkten. Då förstår de ambitionen.”