Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

JULIA LUNDIN: Jag är Foodora-krögarnas värsta mardröm

Jakten på de bästa erbjudandena hos last mile-tjänsterna har gett jackpott varje gång. Men nu har alla hack börjat ge mig ångest. Mitt sökande efter den bästa möjliga dealen innebär nämligen att Foodora-krögarna knappt tjänar några pengar.

Kommer restaurangerna själva våga bryta monopolet som råder på marknaden?, skriver Breakits Julia Lundin i en analys.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Jag har länge varit Foodora-krögarnas mardrömskund.

Samtidigt som hungern smugit sig på om kvällarna har jakten börjat. Jakten på de bästa erbjudandena.

Jag har inte bara nöjt mig med en app. Nej, jag har en hel mapp på telefonen där Foodora samsas med Bolt Food, Uber Eats och Wolt. Systematiskt har jag gått igenom last mile-bolagens olika kampanjer.

Fri leverans, 20 procent rabatt på utvalda restauranger, Pink Choice, gratis tillbehör när man beställer för mer än 150 kronor, rabattrusch (upp till 80 kronor billigare!).

Jag skäms.

Att beställa från last mile-bolag är billigare än att hämta lunch på stan.

Jag vet att cykelbuden arbetar under tuffa förhållanden med risiga löner. Jag vet att kollektivavtalen kom till först efter massiv mediebevakning. 

Men min jakt på billig middag slutade först efter att jag granskat den unkna arbetsmiljön på Foodoras högkvarter. En granskning där jag kunde avslöja att våldtäktsdömda chefer hållit i workshops om sexuella trakasserier och där de anställdas vardag består av tystnadskultur och hot.

När jag ställde vd:n och koncernchefen Hans Skruvfors till svars menade han att det jobbigaste av allt var att de anställda fick ta emot hot från krögare. Att de kände sig otrygga.

Det finns en hotfull miljö därute från restauranger. Vi stänger av restauranger på löpande band på grund av det här”, berättade han efter att granskningen publicerats.

Efter publiceringen har flera restaurangägare hört av sig och velat ge sin syn på saken. De vittnar om felaktiga debiteringar, osynliga avgifter och muntliga avtal. Genom att betala för vissa extragrejer, så som fri leverans, så är chansen stor att de knappt tjänar någonting.

Att beställa från last mile-bolagens tjänster är idag billigare än att gå ut och köpa lunch eller middag på stan. Men det kostar för restaurangerna. Vill du synas i konkurrensen i den rosa appen behöver du köpa mer och mer tjänster. Det blir nästan inget kvar i fickan när Foodora har tagit ut alla sina avgifter.

Det är väl bara att sluta då, tänker ni. Varför stänger de inte av Foodora och alla andra tjänster?

Efter att ha försökt förstå affärsmodellen mellan krögare och Foodora inser jag att restaurangernas relation till last mile-tjänsterna har utvecklats till ett beroende.

Pandemin gjorde att flera av dem gick på knäna. Foodora och deras konkurrenter kom in som riddare på vita hästar och räddade dem. För oss konsumenter har innovationen med att beställa mat till dörren utan att träffa en enda människa nästan bara inneburit gott. Numera tar vi för givet att det ska vara enkelt, och billigt. Kunderna älskar restaurangapparna.

Men för restaurangerna har det inneburit ett helt nytt sätt att arbeta.

Restaurangägare som jag varit i kontakt med ifrågasätter var de kommer finnas i framtiden (kommer de förvandlas till ett spökkök?), vad de ska laga för mat, och kommer de ens träffa sina kunder igen? Hela deras grej är mat och service. Vad händer när de förlorar servicen?

Det är väl bara att sluta då, tänker ni. Varför stänger de inte av Foodora och alla andra tjänster?

Det är inte riktigt så enkelt. En stor del av deras kundkrets kommer från apparna idag och människor har vant sig.

2021 granskade brittiska The Economist avgifterna som last mile-jättarna tar från krögarna. Här handlar det om andra hemleveranstjänster – bland annat Deliveroo och Just Eat.

En av krögarna som tidningen pratar med är nöjd till en början. Men när pandemin kommer höjs avgiften till last mile-tjänsterna till 35 procent och siffrorna går inte längre ihop.

Han beskriver det som att med varje pling från en ny order, för varje kvitto som skrivs ut, för varje kurir som väntar utanför restaurangen, så förlorar han pengar. Det ska ju även betalas för personal, mat, hyra och skatt. 

Ändå fortsätter krögaren – i hopp om att tjänsterna ska fixa ett kortsiktigt problem. Att få tillbaka kunderna.

Foodora har låst in alla kunder, menar restaurangerna.

I samma artikel berättas om Charlie Mellor, som ligger bakom mat- och vinbaren Hackney som stängde sitt kök 2020. Han driver flera restauranger, är missnöjd med Deliveroo, och testar istället en ny app med lägre avgift.

Men problemen hopar sig.

Förare ställer in sina ordrar och han får oändliga klagomål om sen och kall mat.

Ryktet riskerar att skadas. Charlie Mellor skapar då en egen hemsida och levererar ordrarna själv. Andra restaurangägare noterar lanseringen. 

När tillräckligt många hoppat på tåget skapas “Big Night”, en hemlevereranstjänst som bara tar 6,5 procent i avgift. En utmanare till jättarna i Storbritannien.

I Sverige har flera liknande försök gjorts. Hungrig köptes av Foodora strax efter att de startades. Hotmat är en tjänst som idag är aktiv i flera städer och som har tagit sex procent i avgift från krögare. Under 2020 anmälde bolaget Foodora till Konkurrensverket och uppgav att Foodora hotat restauranger med avstängning om de inte slutade att samarbeta med Hotmat. Saken utreddes inte ytterligare.

Jag har ställt frågan till restaurangerna. Om de funderat på att starta egna utmanare till jättarna?

“Vi försöker redan idag genom att även leverera själva, men har svårt att nå ut när Foodora låst in alla kunder i sin plattform med bonusar, erbjudanden och annat”, säger en av dem.

Relationen mellan krögarna och Foodora är speciell. Å ena sidan har Foodora hjälpt krögarna på fötter igen, å andra sidan är de fast i ett nät då Foodora (och andra last mile-bolag för den delen) äger deras kunder.

Som konsument har jag ansvaret att sluta jaga erbjudanden. Det ska bli spännande att se om även restaurangerna kommer ta saken i egna händer och försöka bryta monopolet.

***

Vet du mer? Tipsa reportern på julia@breakit.se. Självklart går det bra att vara anonym.

LÄS OCKSÅ:

1. Anställda vittnar inifrån högkvarteret – usel arbetskultur, hot och våldtäktsdömda chefer på Foodora
2. Krismöten på Foodora – pressad Hans Skruvfors talar ut: "Det är jävligt olyckligt”
3. Sekretessavtal på livstid – är det rimligt? Så svarar advokaten
4. Efter granskningen – nu vill anställda på Foodoras högkvarter bilda fackklubb
5. Krögarnas missnöje med Foodora: "De är som en kartell – de slukar våra pengar"

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer