Podme har de senaste åren gjort en aggressiv satsning för att fylla sin katalog. Nu står fotbollspodden Tutto Balutto näst på tur. Den populära podden, som bolaget låser in bakom betalvägg, är en del av företagets satsning på sportpodcasts.
Tutto Balutto, med sina över 100.000 lyssnare i veckan, leds av profilerna Gusten Dahlin och Thomas Wilbacher, duon som även har grundat podden.
“Vi har varit intresserade av Tutto och haft en dialog med dem under en period men det hela blev klart i början av året”, säger Nicolas Leon, Sverigechef på Podme, till Breakit.
Vad bolaget betalar vill han inte berätta.
“Vi går inte ut med siffror men vi kan säga att det här är kronan på vår stora sportsatsning, så det är klart att det finns en finansiering i ryggen”, säger Nicolas Leon.
Podme har tidigare erbjudit omkring 4 miljoner kronor för populära poddar. Betalar ni mer eller mindre nu?
“Nej, det kan jag inte kommentera.”
Men på fredagsmorgonen avslöjade en annan podd, Lägg ut-podden från Expressen, hur mycket Podme pungar ut. Enligt Expressens redaktionschef Magnus Alselind får de två poddarna Gusten Dahlin och Thomas Wilbacher tillsammans 8 miljoner kronor årligen från Podme i en uppgörelsen som löper över flera år.
Nicolas Leon poängterar att värvningen av Tutto Balutto är en del av en större satsning på sport men han vill inte gissa hur många av poddens dryga 110.000 lyssnare som nu kommer börja prenumerera:
“Det är jättesvårt att säga. Anledningen till att det är svårt att bedöma är att vi tidigare har rekryterat enskilda poddar, medan nu gör vi en satsning på en kategori, alltså sport med flera olika podcast. Så vi hoppas på att konverteringen kommer att öka. Vi kommer ha större relevans för de som älskar sport.“
“Vi ser att sport är en otroligt intressant kategori av podcasts och vi tror att det här är en del av en större satsning som kan bli en sportdestination för podcast-älskare.”
Fri från reklam
Tutto Balutto behöver en nystart, menar Gusten Dahlin.
“Vi känner efter snart sju år av poddande, och de senaste åren väldigt mycket och tung annonsering, så skulle vår podd må väldigt bra av det här, att vara utan reklam. Det känns som att det behövs”, säger Gusten Dahlin till Breakit.
Dels beror det på att duon vill lägga mindre tid på arbetet med reklam. Dels på att lyssnare påpekat att det är för mycket annonsering.
“Vi är privilegierade som har kunnat tjäna jättebra på vår podcast, men de senaste två åren har det varit en obalans mellan mig och Thomas i annonsdelen”, säger han och berättar att hans kontrakt med bland annat TV4, där han programleder, stoppar honom från jobba med sponsorer i Tutto Balutto.
“Så när Podme presenterade sitt förslag landade vi i att det här är nog det bästa för oss men framförallt för podden.”
Tjänar ni mer på att gå till Podme än att finansieras av annonsörer?
“I rena pengar så är vi i samma bollpark. Då tycker vi att vi är väldigt mycket uppsida att vara i samma bollpark ekonomiskt men inte behöva lägga den kraften och den energin som vi länge har gjort på reklamen”, säger Gusten Dahlin.
Hur ser du på risken att tappa många av lyssnarna som kanske inte vill betala för podcast?
“Jag tror att det är givet att exakt alla inte kan följa med. När det läggs på en kostnad kommer inte alla att betala för att lyssna. Det är inget konstigt i sig. Men det är klart att vi tycker att det är tråkigt, men det är också en del som vi har tagit med kalkylen. Men vi räknar med att de som följer med tycker att podden blir bättre”, säger Gusten Dahlin.
Gusten Dahlins eget bolag, Aldair Media AB, omsatte 6,8 miljoner kronor under 2021 med ett resultat på 2,6 miljoner kronor. Giglio Media AB, som är Thomas Wilbachers egna bolag, omsatte 9,3 miljoner kronor med ett resultat på 1,6 miljoner kronor.
Enligt Svensk faktakontroll hade Gusten Dahlin samma år en inkomst av tjänst på drygt 800.000 kronor och Thomas Wilbacher 990.000 kronor.
Det är sämre ekonomiska tider. Märker ni av att människor väljer att inte betala för podcast? Det finns väldigt många poddar som är gratis att lyssna på.
“Det är tiotusenkronorsfrågan. Så fort vi publicerar något nytt så ser vi ett inflöde av prenumeranter till plattformen. Vi har en kundbas som växer men det är ett resultat av att vi lanserar nya titlar. Vi behöver konstant lansera nytt, men det behövde vi innan också. Så huruvida det flödet hade varit större i bättre ekonomiska tider vet vi inte”, säger Nicolas Leon.
Hur ser ni på konkurrensen? Känns det av?
"Definitivt. Det är en stenhård konkurrens. Framförallt konkurrerar vi med det som är gratis och utbytbarheten som finns. Om en podd du lyssnar på blir en premiumpodcast kan du välja mellan andra podcasts som fortfarande är gratis och få ditt behov uppfyllt. Det är den största konkurrensfaktorn idag”, säger Nicolas Leon. Han fortsätter:
“Vi har över 200.000 prenumeranter i Norden. Vi har stora ambitioner att växa oss ännu starkare inom en snar framtid. Vi tror att det kommer finnas ett stort utbud av podcast som är gratis och reklamfinansierat, men vi tror också att det kommer vara fler som väljer bort reklamen och har högre krav på hur en podcast låter och då kommer de att välja en prenumerationstjänst.”
Under 2021 klev den norska mediejätten Schibsted in som majoritetsägare i Podme, som äger 91 procent av aktierna i bolaget. Samma år omsatte Podme 56 miljoner kronor, med ett resultat på -38 miljoner kronor. Vad bolaget omsatte och vad resultatet uppgick till 2022 vill Nicolas Leon inte kommentera.