I slutet av oktober förra året tog den svenska rakhyvelssuccén Estrid in 180 miljoner i riskkapital från bland annat King-grundaren Sebastian Knutsson, artisten Silvana Imam och partners från Altor och Nordic Capital. Även befintliga ägare som Cristina Stenbeck och Susanna Campbells investeringsbolag Camsten gick in med kapital.
Bolaget har gått som en raket sedan de grundades under 2019 och nu avslöjar Ben Eliass, vd och medgrundare hur det gick förra året i en intervju med Dagens Industri. Omsättningen steg rejält från 226 miljoner kronor 2021 till 430 miljoner kronor i fjol. Men samtidigt steg förlusten till 185 miljoner från 75,9 miljoner.
“Här måste man komma ihåg att grunden i affärsidén är en prenumerationsmodell”, säger Ben Eliass till tidningen.
“Vi har kundintäkter som växer expontentiellt över tid, så ju fler kunder vi tar ombord desto större förlust.”
Trots det har Estrid förra året breddat sig en del från den modellen och finns nu på bland annat H&M, Kicks, Ica och Åhléns och tecknade nyligen ett avtal med apoteksjätten Boots och finns nu i deras e-handel och i 600 av bolagets butiker.
“Det är en jättegrej för oss”, säger Ben Eliass.
“Totalt har vi bara under första kvartalet gått från 200 butiker till 1200 butiker, och det är bara startskottet.”
Estrid var ett av de bolag som Breakit granskade för att de använde feministiska budskap, men i själva verket ägdes till den allra största delen av män. Ett resultat av granskningen var att Estrid vid den senaste nyemissionen gav kvinnor en gräddfil.
Intresserad av e-handel? Den 25 april samlar Breakit den svenska e-handelseliten på E-Com Day för att djupdyka i de viktigaste frågorna för e-handlare just nu. I samband med eventet släpper vi även vår kartläggning "Sveriges 50 högst värderade e-handlare – och 30 rising stars". Biljetter finns här – först till kvarn.