Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Rusning i Matilda Djerfs bolag – Djerf Avenue ökar med nästan 300 miljoner: “Är galet”

Matilda Djerf. Foto: Press/Montage

De har bara varit igång i några få år, men redan 2021 omsatte Djerf Avenue 82 miljoner kronor, en fyrdubbling från första verksamhetsåret 2020.

Ändå är det ingenting emot 2022 – där omsättningen ser ut att mer än fyrdubblas ytterligare en gång.

“Inte ens i våra vildaste drömmar trodde vi att det skulle vara möjligt”, säger Matilda Djerf i podden Sequel stories.

Emil Widhagen

Emil Widhagen

emil@breakit.se

Reporter

Att e-handelsbolaget Djerf Avenue går som tåget är ingen underdrift. 

Influencern Matilda Djerf hade alltid velat starta ett klädmarke och förverkligade den drömmen tillsammans med sin partner Rasmus Johansson i slutet av 2019. Första verksamhetsåret landade omsättningen på 20 miljoner kronor, och 2021 omsatte Djerf Avenue hela 82 miljoner kronor. Detta med ett rörelseresultat på 22 miljoner kronor. 

Nu ser det ut som att Matilda Djerfs bolag lyckas fyrdubbla omsättningen ytterligare en gång. Detta framgår i en intervju med Memmo-grundaren Gustaf Lundberg Toresson, som numera driver videopodden Sequel stories (via mediabolaget Sequel som han har grundat).

“Det är galet”, konstaterar den tidigare Memmo-vd:n i podden. 

Bolagets vd och medgrundare Rasmus Johansson bekräftar att Djerf Avenue har vuxit rejält.

Det jag kan säga är att det preliminärt ser ut som att omsättningen landar på över 350 miljoner kronor”, uppger han till Breakit. 

Matilda Djerf menar att de själva är överraskade över hur snabbt det har gått. 

“Vi har aldrig riktigt haft någon treårsplan, det är något vi tittar på först nu. Vi har hållit ned huvudet och jobbat på, och fokuserat på att lösa problem där vi är. Inte ens i våra vildaste drömmar trodde vi att det skulle vara möjligt att vara där vi är idag, aldrig”, säger hon i podden.

En av de stora nycklarna som har lyfts fram bakom succén är arbetet med sociala medier, där Matilda Djerf själv har 2,9 miljoner följare på Instagram och 1,4 miljoner på Tiktok. En annan nyckel som hon lyfter fram är teamet på bolaget. 

“Det finns en sorts person passar i ett bolag som vårt, och det är någon som verkligen gillar att jobba. När vi intervjuar så är vi alltid öppna med att det är mycket jobb när man är en startup, någon som är problemlösare och verkligen är passionerad kring det vi gör. Det känns verkligen som att vi fått ihop ett riktigt passionerat team nu“, säger hon i podden. 

Nyrensten på ägarlistan

Vad resultatet landade på står ännu inte klart. I en tidigare version av avsnittsbeskrivningen  till videopodden stod det att marginalen för rörelseresultatet (EBIT) uppgick till hela 30 procent, vilket skulle skulle innebära över 100 miljoner kronor.

Detta menar Rasmus Johansson är obekräftade uppgifter som inte stämmer, då siffrorna ännu inte är färdigställda. 

“Resultatet kan jag inte kommentera mer än att vi kommer vara lönsamma. Bokslutet är som sagt inte klart så vi har ingen ‘ebit’ vi kan kommunicera just nu”, uppger han till Breakit.

Bolaget har knappt tagit in några externa investerare, vilket innebär att grundarduon fortfarande äger i princip allt. En som dock har lyckats köpa in sig är Revolutionrace-grundaren Pernilla Nyrensten, som i maj 2022 förvärvade fem procent av bolaget.

Djerf Avenues färdigställda bokslut för 2022 uppges komma i maj.  

LÄS MER: Därför är Matilda Djerf queen av Tiktok – så lyckas influencerbolagen förvandla följare till kunder

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer