Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Hajpade hälsobolaget Weekly Revolt dundrar på – från 0 till 25 miljoner på två år: "Ständig lönsamhet"

Jonathan Hoel och Louise Åberg, grundare av Weekly Revolt, Foto: Press/Montage.
Jonathan Hoel och Louise Åberg, grundare av Weekly Revolt, Foto: Press/Montage.

Weekly Revolt vill bidra till en hälsosammare livsstil.

Inget startkapital, inga lån eller investeringar har plockats in – men det stoppar inte bolaget från tillväxt och lönsamhet.

“Den här branschen är inte särskilt digitaliserad än”, säger medgrundaren Jonathan Hoel till Breakit.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Det är 86 kalorier i 150 gram kvarg, alltså i en portion. Hacka i en banan och ha i en skopa frysta bär är det uppe i totalt 207 kalorier. 

Så noga kanske man är om man vill tappa ett par kilo, eller kanske till och med förändra sina vanor helt. Självklart börjar man på en måndag.

För Jonathan Hoel och sambon Louise Åberg tog hälsoresan fart när pandemin slog till. 

“Under tiden insåg vi att det ofta är ganska tråkiga erbjudanden som finns för att komma i form. Många gånger är det väldigt fitnessorienterat och inte anpassat för den breda massan”, säger Jonathan Hoel, medgrundare av Weekly Revolt, till Breakit.

“Vi kände att det saknades något med en annan tonalitet för de som bara försöker komma i bättre form och skapa hälsosammare vanor. Det som fanns var för tråkigt paketerat och nördigt helt enkelt.” 

Sagt och gjort. 

Paret startade en Facebookgrupp, Weekly Revolt, där de la ut träningsvideos med övningar som enkelt gick att göra hemma. Kostråd publicerades också i forumet. Vänner och bekanta bjöds in för att testa. Snart utvecklades en hemsida samt en app. Bolaget grundades och kassakon, ett kost- och träningsprogram att följa i två månader, fick liv.

“Jag var själv en klassisk januarigymkorts-person tidigare. Man började träna i början av året och kör på med någon diet för att komma i form, men så halkar man ur det och återgår till sina sämre vanor igen.”

Med Weekly Revolt kommer det inte att hända, menar Jonathan Hoel.

Organsik tillväxt

Träning är viktigt men kosten är nyckeln.

“Bra mat, utan att räkna kalorier, är en jättestor del i viktnedgång och att leva hälsosamt”, säger han.

Är det ingen bra strategi att räkna kalorier?

“Generellt är det inte en bra strategi att räkna kalorier, för vad ska du göra sen när du är klar med din viktminskning? Du kommer inte orka räkna kalorier hela ditt liv. Att räkna kalorier är såklart effektiv under en viktminskningsperiod, men det är jäkligt oeffektivt för den vanliga människan som vill förändra vanor och skapa nya som fungerar i vardagen”, säger Jonathan Hoel.

Bolaget har gått från att omsätta 1 miljon 2020 till 25 miljoner kronor två år senare, enligt grundaren. Under 2022 uppgick resultatet till 2,4 miljoner kronor. Varje år har en del av vinsten investeras på utveckling av appen och bolagets tillväxt. 

I år är siktet inställt på att omsätta 40 miljoner kronor. 

Inget startkapital fanns tillgängligt när de började, inga lån har tecknats och det har inte plockats in något riskkapital. Båda grundarna jobbar heltid med bolaget. I dag har de tio anställda, vilka också är bolagets största kostnad, tillsammans med digital marknadsföring och utveckling av appen.

“Vi gör den här tillväxten med ständig lönsamhet och starkt kassaflöde och det går just nu i raketfart mitt i rådande kriser”, säger Jonathan Hoel.

Ingen oro för svåra tider

Bolaget tjänar alltså pengar på att kunden betalar direkt för att vara med i något av företagets program som är helt digitala.

Vad du får för det är en stor förändring. I och med att kunden betalar innan programmet startar har vi alltid likviditet.”

Det är tuffa ekonomiska tider. Finns det en risk för att personer väljer bort att betala för den här typen av tjänster? Det går ju att träna och äta rätt ändå.

“I december var jag orolig, men det är jag inte nu. Vi stänger det första kvartalet enligt plan för att nå budgeten för året. Men det är klart, det kanske skulle gå ännu bättre för oss om det inte var sådana här tider nu.”

Hälften av kunderna kommer från marknadsföring i sociala medier. Den andra hälften står kunderna för, som enligt Jonathan Hoel sprider ordet om bolaget. 

“Våra kunder drar in nya kunder.”

Hur tar ni fram träningsinstruktionerna och kostråden ni använder i era program?

“Med dietister, kockar, löpcoach och personliga tränare. Men återigen möter kunden främst 'goda vanor'. Detaljerna sker i bakgrunden”, säger Jonathan Hoel.

“Vi kommer från något helt annat än de typiska fitness- och gymentreprenörerna. Vi utgår från samma livsstil som de flesta av våra deltagare och affärsmässigt utgår jag från att lösa problem, inte från detaljer inom kost, träning utan vanor och vardagen”, fortsätter han.

Louise Åberg har en bakgrund inom administration och butiksförsäljning. Förutom att driva Weekly Revolt är hon mikro-influencer inom träning. Jonathan Hoel har tidigare jobbat med försäljning och marknadsföring samt entreprenörskap, enligt egen utsago. Innan Weekly Revolt startade var han på ett konsultförmedlarbolag som jobbade med förmedling av utvecklare.

Hård konkurens

Weekly Revolt är inte ensamma om att tälja guld på hälsa. I Sverige registrerades Viktväktarna som bolag 1972. Under 2021 omsatte de 311 miljoner kronor med ett resultat på 83 miljoner kronor. I tillägg finns en lång rad appar för såväl viktminskning och träning. Då har vi ännu inte nämnt de många gym och andra träningsanläggningar som finns. 

Hur ser ni på konkurrensen? 

“Den här branschen är inte särskilt digitaliserad än. Gym, personliga tränare och viktväktarna erbjuder inte samma sak som oss. Det finns såklart influencers med träningsprofil som många följer, men det är ändå inte samma sak som det vi erbjuder. Vi bygger nu ett större varumärke tillsammans med vårt community, vi är här för att göra en avgörande skillnad för många människor," säger Jonathan Hoel.

Vad säger ni om en investerare skulle vilja kliva in i bolaget?

“Vi har börjat att prata om det internt. Vi har inte behov av externt kapital i vår tillväxt, men vi har nyligen klivit in i Tyskland. Det finns en jättestor potential på den marknaden. Men vi är inte tillräckligt duktiga för att göra det så snabbt som man hade kunna. Vi kommer fortsätta i Tyskland och något land till, men man kunde ha gått till närmare 10 länder och byggt en helt annan organisation och då hade man kunnat titta på att ta in kapital”, säger Jonathan Hoel.

Läs mer