Hur står det sig i influencerbranschen när svenskarnas köpkraft försvagas?
Svaret i skrivande stund kanske är att det spretar. Det är också väldigt svårt att läsa av en större trend i ett individuellt utfall. Vissa går det otroligt bra för (vi skrev nyligen om Tan by Klara som sprängde 10-miljonersvallen). Vissa har märkt en kraftig tillbakagång.
Sajten Influens.se skriver om Eric Hagberg, som har samlat goda 217.000 följare på Instagram, där han bland annat marknadsför kosttillskott. Han är modell och influencer som blev känd via realitysvängen då han 2014 deltog i Paradise Hotel, det vill säga innan programmet blev utskällt och omstöpt i ny kostym. Nu har han blottat siffrorna från förra året.
Det nya bokslutet visar ett rejält tapp för Eric Hagbergs bolag som driver bloggverksamhet, annonsförsäljning, reklamsamarbeten och andra uppdrag på sociala medier. Omsättningen sjönk med hela 65 procent och landade på 284.000 kronor. Rörelseresultatet vände från vinst till förlust och kom in på -57.000 kronor.