Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Society Icon i konkurs

Genrebild. Foto: iStock

Influencerplattformen sätter sig själv i konkurs.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Society Icon har byggt en plattform som kopplar ihop influencers med varumärken och riktade sig framförallt mot mikroinfluencers. Kunderna kunde lägga upp kampanjer som influencers kunde haka på och så fick de betalt beroende på hur bra spridning de fick av den. På kundlistan fanns bland annat bolag som Klarna, H&M och Aller media. 

Bolaget hade stora planer och expanderade till både Danmark och Norge och ville också ta sig in i Storbritannien. Man tog in 6 miljoner från bland annat Serendipity och siktade på nå en omsättning på 50 miljoner under 2021.

”Vi vill i förlängningen inte bara utmana och förändra marknadsföring i stort, utan även förstärka kundupplevelsen och relationen mellan bolag och kunder, och samtidigt automatiskt skapa kostnads- och tidseffektiv marknadsföring och försäljning”, sa grundaren Mose Haregot till Breakit 2019.

Men så blev det inte. Istället landade omsättningen på 24 miljoner kronor med ett minusresultat på strax över 4 miljoner.

Och nu verkar historien ta slut. I förra veckan lämnade bolaget nämligen in en konkursansökan till Stockholms tingsrätt. Det skriver tidningen Resumé.

Bolaget har aldrig varit lönsamt och har totalt förluster på 13 miljoner sedan det grundades.

Läs mer