Om du sitter hemma en fredagskväll så har du någon gång ställts inför valet mellan att läsa en spännande deckare – eller att slå på tv:n för att följa hur det går för din favorit i Idol. Är det Jens Lapidus som ska hålla dig sällskap ikväll eller är det Pär Lernström?
Svenska modemärket The Resorts grundare Joakim Blom, Carl von Wachenfeldt och Mattias Adolfsson ville inte välja. De ville ha både Lapidus och Lernström, men helst som investerare i sitt bolag.
Vi antar åtminstone att det var så resonemanget gick. För nu meddelar nämligen The Resort att de har tagit in ”närmare 2 miljoner kronor” i nytt kapital där de två profilerna investerar. De får också sällskap av Tom och Henrik Ljungqvist, mer kända som musikduon Jung.
“Jag har känt till varumärket nästan sedan starten och under åren jag bodde på Mallorca gick jag ofta runt i The Resort Co-produkter. När jag fick chansen att investera i bolaget kändes det jätteroligt. Nu ser jag fram emot en sommar i sköna frottéplagg och espadriller”, säger Jens Lapidus om sin investering.
Det är inte bara profiler från underhållningsbranschen som investerar i The Resort Co. Bröderna Alireza och Babak Etemad står för en del av kapitalet, en duo som Breakit-läsare säkert känner igen från sina investeringar i bolag som Juniper och By Banoo.
The Resort vill använda pengarna för att utveckla sina kollektioner, bygga lager, marknadsföra sig och möta en större efterfrågan. Bolaget grundades 2019 och säljer sina varor både via egen e-handel och återförsäljare.
“Historiskt har våra produkter i princip varit slut i lager från tidig sommar. I och med investeringen har vi nu möjlighet att ta lite mer risk. Vi har bara påbörjat vår resa mot att bli ett globalt erkänt varumärke och tror på stark tillväxt under många år framöver. 2023 har börjat i raketfart”, säger Carl von Wachenfeldt.
I början var det lyxiga flip-flops som såldes, men idag tillverkar de även kläder, badbyxor och olika accessoarer.
Pär Lernström kommenterar investeringen så här:
"The Resort Co är ett väldigt spännande varumärke med stor internationell potential. Jag gillar verkligen produkterna och estetiken. När jag träffade grundarteamet klickade det direkt och jag kände att jag gärna ville vara med på resan."
Under 2022 omsatte The Resort 2,4 miljoner kronor. Målet för 2023 är att omsätta över 5 miljoner kronor. Största marknaden är Storbritannien, följt av USA och Sverige.