Sko- och väskvarumärket Blankens har växt snabbt sedan starten 2014. Influencern Cecilia Blankens har konverterat en lojal följarskara till köpare och har som filosofi att sätta hållbarhet främst i rummet.
Hittills har Cecilia Blankens ägt 100 procent av varumärket, men har hintat om att hon är redo att plocka in någon ytterligare. Nu presenterar hon sin första delägare – nämligen kulturprofilen Lina Thomsgård.
Lina Thomsgård är känd som före detta museichef för Stockholms Kvinnohistoriska, grundare av Rättviseförmedlingen, PR-chef, programledare, författare och ena halvan av vetenskapspodden Dumma människor. Den bredare massan har säkert sett henne i medverkan i tv-program som “På spåret” och “Vem vet mest?”.
Lina Thomsgård berättar att hon har följt Cecilia Blankens sen hon startade sin blogg.
“Jag är ett hardcore-fan, och har hetsat om de här skorna under flera år. Med business-ögonen på har jag sett hur Cecilia drivit upp Blankens framgångsrikt. Vi känner alla också till problemet kring hur lite kvinnor äger i näringslivet, så jag vill gå in med kapital och kunskap i den mån jag kan”, säger hon till Breakit och fortsätter:
“Blankens har ett sunt hållbart tänk som inte trummar på kvalitén, och precis den här lagom strimman av tok. Det får vara lite så här att ‘nu kör vi’. På köpet har Cecilia fått sitt livs jobbigaste praktikant som kommer med tusen frågor.”
Cecilia Blankens fyller i:
“Jag har känt till Lina på håll, och tycker alltid att hon har varit en briljant människa. Vi har ett gemensamt engagemang för att det ska hända saker på jämställdhetsfronten inom företagande. Det var då vi började prata om det här”, säger hon.
Första investeringen
Hur stor del Lina Thomsgård köper vill de inte säga, men klart är att Cecilia Blankens fortfarande kommer vara storägare.
“Går det bra för Blankens så växer min andel”, säger Lina Thomsgård.
Är det här din första investering?
“Ja. Jag har varit entreprenör fast i en kulturvärld, och arbetat med jämställdhet och social hållbarhet i 20-25 år. Jag har hela tiden sett det som väsentligt skilt från näringslivet, men hoppas att mina lärdomar från den världen kan ha relevans i näringslivet.”
Lina Thomsgårds expertis kommer väl till pass framför allt i Blankens varumärkesbygge.
“Planerna är stora. Vi börjar med fokus på hjärtekunderna som har ett unikt engagemang för varumärket. Hur kan vi jobba med det för att fler ska upptäcka Blankens?”
Målet är att expandera varumärket.
“Sverige är den största marknaden, men vi har sett en stark tillströmning från Norge, Finland och Danmark det senaste halvåret”, säger Cecilia Blankens.
“Boys club-känsla”
I Ownershifts senaste rapport som Breakit rapporterade om förra veckan stod det klart att mer än dubbelt så många män som som kvinnor är företagsägare – 30 procent av ägarna i företag är kvinnor och 70 procent män. Med dagens tillväxttakt innebär det att det tar 80 år innan ägandet i Sverige är jämställt.
“Det finns massvis med normer och förväntningar från omvärlden. En av många lösningar på ökat kvinnligt ägande är att folk visar vägen. Om man vill vara med och förändra så måste du ‘start the walking’.”
Tidigare rapporter har även visat att endast 1 procent av riskkapitalet går till kvinnor.
“Det är lite av en ‘boys club’-känsla. Att du som kvinna aldrig blir en i gänget”, säger Cecilia Blankens.
Lina Thomsgård:
“Studier visar att män och kvinnor som söker riskkapital behandlas olika, även om det är exakt samma pitch.”
Har du upplevt att du blivit annorlunda behandlad för att du är kvinna vid investerarmöten?
“Jag har inte varit jätteaktiv med sådana möten. Men visst har det pratats om det. Blankens har haft en jättefin utveckling med en vinstmarginal på 10 procent. En investerare borde rimligtvis se potentialen i det.”
Blankens ökade intäkterna 2022
Hur kan kvinnor ta för sig mer i näringslivet? Lina Thomsgård och Cecilia Blankens riktar sig direkt till kvinnliga bolagsbyggare.
“Influencers till exempel är skickliga multikonstnärer med både estetik och businesshjärnor som ofta nöjer sig med för lite. När ett företag vill samarbeta långsiktigt med dig, se över om det är möjligt att få ett ägande istället. Man måste ta på sig ‘big girl pants’ – det är ingen idé att vänta på att en snubbe med pengar ska komma.”
Lina Thomsgård:
“Det är dags att begära mer. Och vi har bara sett början på en sådan potential. Kapitalet att gå in med finns – i rena pengar eller i kompetens. Och det kvinnor är dokumenterat bra på är att göra det i armkrok med varandra.”
Blankens färska bokslut från 2022 visar att intäkterna ökade från 10,9 miljoner kronor till 14,1 miljoner. Rörelseresultatet landade på nästan densamma som året innan, 1,2 miljoner kronor.
“Det känns super. Vi har alltid varit ett tajt gäng och tar inga större risker.”
Påverkas Blankens av lågkonjunkturen?
“Vi får leva med lite tråkigare marginaler och har genomfört prishöjningar precis som alla andra. Men man får mycket för pengarna när man köper våra skor. Vi underproducerar onödigt mycket och många köper på pre order och får sina skor om en månad.”
“Det visar ju också på en ny, sund typ av konsumtion”, säger Lina Thomsgård.
***
Intresserad av e-handel? Den 25:e april samlar Breakit den svenska e-handelseliten på E-Com Day för att djupdyka i de viktigaste frågorna för e-handlare just nu. I samband med eventet släpper vi även vår kartläggning “Sveriges 50 högst värderade e-handlare – och 30 rising stars".