Det känns verkligen som ett tecken i tiden. När Breakit ville intervjua Matpriskollens vd Ulf Mazur i höstas gick det lätt att få tag på huvudpersonen. Den här gången krävdes betydligt fler samtal och sms innan Ulf Mazur, som gjort otaliga mediaframträdanden under de senaste månaderna, till slut kunde klämma in några svar innan nästa möte började.
Livet går på högvarv när man är expert på matpriser – ämnet på nästan allas läppar just nu.
“Vi har aldrig varit mer i epicentrum än nu. Det strömmar in sms och samtal. Det kan faktiskt nästan bli för mycket av goda”, säger han med ett litet skratt till Breakit på fredagsförmiddagen.
Då i höstas varnade han för att det skulle komma mer på prishöjningsfronten. Leverantörerna var inte klara, inte heller kedjorna.
“Allt är inte igenom än. /…/ Detta är en längre och tuffare process än vad många tror”, sade Matpriskollens vd i september.
Prisökningarna fortsatte under hela hösten och vintern och Ulf Mazur blev verkligen sannspådd. När SCB för ett par dagar sedan presenterade den senaste inflationsstatistiken kunde alla läsa att livsmedelspriserna hade gått upp med 21 procent under det senaste året – den största ökningen sedan 1950-talet.
Så vad säger Ulf Mazur idag?
Innan han svarar på den frågan vill han beskriva den inbyggda tröghet som finns i den gigantiska dagligvarubranschen.
De långa ledtiderna beror bland annat på att leverantörerna och kedjorna kommer överens om priset bara några få gånger per år. Som leverantör måste man då vara säker på att priset så att säga håller under hela den överenskomna perioden. Nu finns det bättre förutsättningar för det, menar Ulf Mazur och pekar på att flera råvarupriser samt nivåerna för diesel och el har stabiliserats eller till och med gått ner.
“På framför allt jordbruksprodukter kommer det att lugna ner sig. Jag tror att vi kommer att se helt andra tal kring maj, juni – då kommer ökningstakten definitivt att avta. Sedan tror jag att det kommer att hålla i sig framåt”, säger Ulf Mazur.
Han betonar att det är så han ser på läget just nu. Utvecklingen i Rysslands krig mot Ukraina är en av hans reservationer.
Men grundbudskapet är att det kommer att bli ljusare på hyllkanterna när det blir varmare ute. Det kan till och med bli nedåtgående priser på en hel del artiklar.
“Den effekten har vi ännu inte börjat se eftersom ledtiderna är så långa. Som leverantör måste man ju göra något när konsumenten går till andra varumärken eller till substitut. Tappar man för mycket i volym måste man justera nedåt”, resonerar han.
Försvaret
Ulf Mazur har länge uppmanat konsumenterna att vara “multilojala”, det vill säga handla hos fler än en handlare eller kedja. Han även gång på gång sjungit extraprisets lov. Nästan ingen lyssnade när räntorna och inflationen låg på minimalistiska nivåer. Nu är det tvärtom.
Matpriskollens vd konstaterar att vi nu köper färre, och billigare, varor. Men framförallt: konsumenter handlar hos många olika kedjor och slår till på extrapris i en annars icke skådad omfattning.
“Det har aldrig genomförts en sådan här konsumentrevolution, kanske inte i någon bransch överhuvudtaget på så kort tid. Vi beter oss helt annorlunda som konsumenter idag”, säger Ulf Mazur engagerat.
Detta sätter tryck på de stora kedjorna. Tro inget annat, uppmanar han med emfas till alla som enligt honom inte är insatta i hur den högst volymberoende dagligvarubranschen verkligen fungerar.
Inte nog med att handlarna ska stå ut med hot och hat, de ser samtidigt att kundvagnarna inte är fyllda på samma sätt som tidigare. Och av de varor som ligger i kundvagnen är uppemot nästan hälften köpta till extrapris. Det är den stora bilden (som i marginalen även kan innehålla varor som gått upp omotiverat mycket i pris, enligt Ulf Mazur).
“Jag träffade en ICA-handlare igår här inne i stan. Han gick back i januari, och likadant i februari. Visst kan man säga att handlarna har haft det väldigt bra tidigare. Men detta är verkligheten nu! Handlarna får verkligen ta av sina marginaler och vissa av dem ligger på minus i dagsläget”, berättar Ulf Mazur.
Svarta siffror från röda prislappar
Han grundade Matpriskollen 2010 och i den där intervjun från i höstas berättade han om hur tajmingen plötsligt blev helt rätt tolv år senare. Det syns i bolagets siffror. Omsättningen steg med drygt 20 procent under 2022.
“Vi omsatte lite över 15 miljoner och tjänade 2 miljoner och vi har dessutom roligt. Vi investerar samtidigt allt vi kan för att utveckla tjänsten”, berättar grundaren och vd:n.
Intäkterna kommer nästan uteslutande från dagligvarubolagen som köper data och information från Matpriskollen. Parallellt ökar besökarna till bolagets tjänster och därmed finns möjligheter att bygga en större annonsaffär, menar Ulf Mazur.
“Nu kommer vi göra en mer kraftfull, officiell satsning på marknadsplatsen. I vår app står ju 100.000 konsumenter och undrar vad de ska handla nästa vecka – det går inte att komma närmare köpbeslutet”, menar han.