Bolaget Storytelling satsade på affärsidén att erbjuda spektakulära miljöer för människor som vill ta selfies genom konceptet "Milajki Style Factory".
Bakom bolaget stod Pierre Edström som tidigare var klubbdirektör för den klassiska fotbollsklubben Örgryte. Konstnären Angelina Mi Lajki licenserade namnet "Milajki" till projektet och var med och drev det.
De drog bland annat igång sin popup-verksamhet på det storsatsande e-sportcentret Space i Stockholm under tre månaders tid i slutet på 2021. Tanken var att skapa en plats där människor skulle kunna fylla sina kameror med unika bilder och selfies.
Nu står det klart att bolaget går i graven. Den 16 februari fattade Göteborgs tingsrätt beslut om att försätta bolaget bakom konceptet Milajki Style Factory i konkurs.
“Det är bolaget Storytelling AB som går i konkurs som bland annat bedrivit popup-event Style Factory med 30-tal partners, med licens av konstnären och kreatören Angelina Milajki. Det ekonomiska läget i omvärlden har gjort att företaget inte kan fortsätta i nuvarande form”, kommenterar Pierre Edström i ett mejl till Breakit.
2020 omsatte bolaget en 1,7 miljoner kronor med en vinst på 150.000 kronor. 2021 sjönk omsättningssiffrorna till 1,3 miljoner kronor och där resultatet dök till en förlust på 850.000 kronor.
Style Factory-eventet riktade sig både till privatpersoner, till exempel möhippor och företagskonferenser. Det handlade bland annat om små bås i olika teman och färger som fungerar som selfie-vänliga miljöer. Adderat till allmänt färgglada miljöer, där besökarna kunde låna peruker, kläder och andra accessoarer. Planen var att finnas i tre månader på varje plats och sedan resa vidare till en ny stad. Men resan får nu ett tvärt slut i och med konkursen.
Mats Romell på Maqs Advokatbyrå är utsedd till konkursförvaltare.
“Konkursförvaltningen utreder just nu vilka tillgångar som finns i konkursen och tar emot anmälningar från borgenärer med fordringar på konkursbolaget. Nästa steg blir att upprätta en konkursbouppteckning för att få en uppfattning om vilka tillgångar och skulder som finns i konkursbolaget”, skriver Albin Davidsson Sirestål, biträdande jurist på Maqs Advokatbyrå till Breakit.
Han fortsätter:
“Det är ännu oklart vad som föranlett obeståndet samt tidpunkt för detta. Detta kommer senare att redogöras för i förvaltarberättelsen som ska upprättas senast 6 månader fr. konkursutbrottet.“
Rättelse: I en tidigare version av artikeln kunde det tolkas som att "Milajki" går i konkurs. Milajki användes som en del av namnet för eventkonceptet och har lånats ut via licensavtal från Angelina Mi Lajki. Bolaget som går i konkurs är alltså Storytelling AB.
LÄS MER: Milajki satsar på selfie-vänliga miljöer – “Vi är en typisk startup”