Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Raketstart för Bianca Ingrossos Ani Who: “Ett kvitto för oss”

Lovisa Worge, Tomaj Sangchi och Bianca Ingrosso.

Smyckesbolaget stänger första året med vinst.

“Jag är övertygad om att vi skulle kunna omsätta ännu mer om det ekonomiska läget såg annorlunda ut”, säger vd Tomaj Sangchi.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Det var mycket hysch hysch innan Bianca Ingrosso och Lovisa Worge förra våren till slut lanserade sin smyckessatsning Ani Who. Då hade vi redan under hösten 2021 avslöjat att Ingrosso gått in i styrelsen i det då mystiska bolaget. Som vd hade Tomaj Sangchi, som tidigare drivit e-handlaren Tom Hope, utsetts.

Nu har bolaget precis stängt böckerna för det första året och vi kan avslöja hur det har gått. Bolaget omsatte, enligt bolagets egna uppgifter, under 2022 strax under 20 miljoner kronor och gjorde en vinst på 4,6 miljoner kronor. Då ska tilläggas att försäljningen inte inleddes förrän i början av maj.

“Det är ett kvitto för oss att kunderna tycks uppskatta våra smycken”, skriver Tomaj Sangchi i ett mejl till Breakit. 

“Vi har haft många nya kunder, fler än beräknat och den största utmaningen har varit att estimera efterfrågan för varje smycke”.

Det har såklart hjälpt för bolaget att ha två superinfluencers som Bianca Ingrosso Lovisa Worge i teamet. I dagsläget jobbar de bara med dem för marknadsföring.

“Deras insatser har varit avgörande för vår framgång. De har bidragit med så mycket mer än bara marknadsföring, de är delägare och delaktiga i alla aspekter av affären.”

Med i bolaget är också Mikael Snabb och Jesper Matsch som var med och byggde upp Caia Cosmetics till en vinstmaskin.

Även om det verkar ha varit en rejäl rivstart för Ani Who första året så tror Tomaj Sangchi att det skulle ha kunnat gå ännu bättre, om läget hade varit mer gynnsamt.

“Nu har vi inga siffror att jämföra med då vi är nystartade men jag är övertygad om att vi skulle kunna omsätta ännu mer om det ekonomiska läget såg annorlunda ut.”

Trots det räknar han med att bolaget kommer att öka under 2023.

“Fokus får oss är att tillverka så bra produkter som möjligt och det är produkterna som kommer att avgöra hur det ekonomiska utfallet blir.”

LÄS MER: Kartläggning: Sveriges hetaste influencers – kändisarna, utmanarna och succéerna som uteblev 

LÄS MER: Okända story om Lovisa Worge – från Bianca Ingrossos okända assistent

Läs mer