Driver ni en e-handel? Rensa kalendern den 29 mars. Då anordnar nämligen Breakit och e-handelsjätten BigCommerce ett webinar, där tittarna kommer att få insikter för att ta affärerna till nästa nivå.
Två av paneldeltagarna är Nina Persson – Nordisk chef på BigCommerce – och Jonas Wärngård – grundaren av Nordic Web Team. Med sin mångåriga erfarenhet av e-handel, mjukvara och integrationer i ryggen, kommer de bjuda tittarna på senaste trenderna och bästa tipsen för att växla upp online under 2023.
ANMÄL DIG KOSTNADSFRITT: Ta del av Breakits och BigCommerces webinar här!
Men du behöver inte vänta till den 29 mars för att ta del av deras spaningar. Här är fem punkter som duon menar att e-handlare bör tänka på de kommande åren:
- En smidigare shoppingupplevelse genom AR, VR och AI
Trenden har varit på gång i flera år och en av pionjärerna var Nike, som redan 2019 lät kunderna mäta sina fötter med ett AR-verktyg. Sedan dess har flera andra aktörer hängt på, och nu kan tekniken snart vara en standard som många förväntar sig.
”Eftersom en stor del shoppare bor på platser där det inte går att besöka en fysisk butik blir sådana här verktyg allt viktigare för att säkerställa en smidig shoppingupplevelse”, säger Jonas Wärngård.
”En svårighet med att exempelvis shoppa kläder online är att känna till passformen på kläderna. Där börjar det nu dyka upp AI-verktyg som kan räkna ut sannolikheten för att ett plagg ska sitta bra”, säger Nina Persson.
Sådana system kan också hjälpa till med att lösa ett av e-handelns stora problem, nämligen att…
- Minska och optimera returhanteringen
En stor mängd returer har länge varit ett gissel för e-handlare. Enligt bedömningar är returer upp till tre gånger vanligare vid onlineköp. Om processen inte är strömlinjeformad kostar det både stora pengar och kunder – som kan överge e-handlaren i de fall som returen blir för krånglig. Men även här har det tagits stora kliv framåt.
”Allt fler företag fokuserar på mjukvara som förenklar köpupplevelsen. En sådan mjukvara låter kunderna följa varan under hela köp- och leveransprocessen och optimerar även returhanteringen”, säger Jonas Wärngård.
”Om man exempelvis har köpt en produkt och vill byta storlek, så måste det finnas en sömlös process som gör upplevelsen så smärtfri som möjligt för kunden. Med hjälp av sådana här mjukvaror går det att klara av returprocessen genom ett par klick”, säger Nina Persson.
- Använd AI på rätt sätt – och spara massor av tid
Ingen har väl missat succén Chat GPT och vad som är möjligt med den tekniken? Ett användningsområde kommer mest troligt att vara produkttexter, där företag nu kan låta en AI formulera beskrivningarna.
”För kunder med en stor mängd data kommer det här att spara enormt mycket tid. En AI kan snabbt skriva tusentals produkttexter, som man sedan låter en människa granska. Det blir även viktigt ur ett annonsperspektiv, där dåliga produkttexter kan påverka hur en annons presterar”, säger Nina Persson.
”När företag nu måste se över sina budgetar och resurser kommer det här att bli allt vanligare. För multi brand-retailers som behöver massvis med produkttexter – på flera olika språk – kan en AI göra grovjobbet. Jag tror att det här kommer att finnas överallt inom kort”, säger Jonas Wärngård.
- Efter teknikexplosionen – branding är hett igen!
Relativt nyligen kämpade många företag med att ens få till en fungerande e-handel. Tack vare att best-of-breed-lösningarna – där bolagen som ingår i MACH Alliance varit pådrivande för utvecklingen – nu slagit igenom brett, är det inte längre en utmaning att sätta upp sin verksamhet online.
För att sticka ut i mängden blir det i stället bra content som leder till att B2C-företagen skapar en preferens bland sina kunder.
”Historiskt har e-handel varit något nischat, men nu är det ganska lätt och något som vem som helst kan göra. Då går det att rikta mer fokus på att bygga varumärket i sociala medier och andra kanaler, för att kunna sälja mer direkt till kunderna”, säger Jonas Wärngård.
”Dagens heta märken blir som små communitys, där de nästan är kompisar med sina användare. Bra branding gör dessutom att ens marknadsföring blir mer effektiv, eftersom kunderna identifierar sig mer med varumärket”, säger Nina Persson.
- Få med säljavdelningarna på e-handelsspåret
Många säljavdelningar har varit avogt inställda till e-handel – där kunderna kan hoppa över säljpitchen och shoppa direkt – särskilt inom B2B. Men nu pekar trenden mot att marknadsavdelningarna börjar få med sig säljarna på tåget.
”Många produkter inom B2B kan fortfarande vara för komplexa för att de ska gå att klicka hem i en e-handel. Det kan handla om fordon eller maskiner med custom-lösningar. Men även där finns det idag teknik på plats för att ta emot en beställning online, och sedan säkerställa konfigureringen i nästa skede”, säger Nina Persson.
”För säljare är det ofta en känslomässig grej. De vill vara ute och prata om produkterna och få en relation till kunderna. Men om säljarna kan guida köparna till e-handeln – och fortfarande få provision på de köp som görs – så kan det frigöra tid för fler kundkontakter”, säger Jonas Wärngård.
LÅT BIGCOMMERCE HJÄLPA ER: Boka en rundtur här!