I november 2021 gick Mathems vd Johan Lagercrantz ut i en Breakit-intervju och berättade att man skulle växa kraftigt inom segmentet snabba leveranser.
Målet var att inom några år omsätta runt en kvarts miljard kronor och redan under 2023 ha 10 enheter runt om i landet som servade kunderna med leveranser inom 30 minuter. Nischen var i detta läget glödhet och ute i Europa hade riskkapitalister pumpat in tiotals miljarder kronor i olika startups som gick in i segmentet.
Men det var då. Det senaste året har investerarnas aptit för den här typen av tillväxtcase helt dött ut och nu är det bara lönsamhet som gäller.
Reviderade planer
Och även Mathem har tänkt om när det gäller sin satsning på snabba leveranser. Så här långt finns möjligheten att få hem varor från Mathem på 30 minuter bara för hushåll på Södermalm och i Gamla Stan i Stockholm och bolaget har pausat den fortsatta expansionen – det bekräftar nu Mathems vd Johan Lagercrantz:
“Omvärlden har förändrats där kraven på att snabbt visa lönsamhet skärpts och det gör att vi inte längre kör med full gas”.
Vad innebär det mer konkret?
“När vi lanserade ursprungscaset så fanns en helt annan investeringsvilja i marknaden. Då var planen att inom ett år ha mellan tre till fem expressbutiker igång men i dag har vi fortfarande bara en butik som servar kunder på Södermalm och i Gamla stan. Så vi har helt enkelt dragit ner på expansionstakten”, säger Johan Lagercrantz.
Osugen på affär?
På tisdagsmorgonen kunde Breakit avslöja att en annan aktör inom snabba leveranser, Kavall, diskuterade en affär med Mathems storägare, investmentbolaget Kinnevik. Mathem-chefen Johan Lagercrantz verkar dock inte nämnvärt exalterad över en sådan potentiell affär:
“Jag kan inte kommentera om det förs några diskussioner men för oss är det inget hett spår. Vi fokuserar just nu allt på vår kärnverksamhet och att få lönsamhet i den”, säger han.