Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Chimi värderas till halv miljard – Bianca Ingrosso öppnar plånboken

Chimi-grundarna, Bianca Ingrosso och Daniel Redgert. Foto: Press

Influencern Bianca Ingrosso får sällskap av Estrid-grundaren Ben Eliass och PR-profilen Daniel Redgert när de båda investerar i Chimis solglasögon.

"Det rör sig om en förhållandevis stor påse pengar".

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Svenska Chimi grundades 2016 av Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström och sedan dess har deras e-handel för solglasögon vuxit i ett rasande tempo.

Under fjolåret ökade intäkterna med omkring 50 procent, vilket borde ta omsättningen till närmare 140 miljoner kronor. Bolaget ska även ha blivit lönsamma enligt ett pressmeddelande.

Där meddelar Chimi också att bolaget har tagit in 20 miljoner kronor i nytt kapital. Enligt Di.se till en värdering på runt 500 miljoner kronor.

När riskkapitalbolaget Eequity investerade i Chimi hösten 2021 låg värderingen på 390 miljoner kronor. De är också ledande investerare i den senaste rundan, men får den här gången sällskap av en rad bekanta privatpersoner.

Den namnkunnigaste i det nya gänget av investerare är influencern Bianca Ingrosso

”Det känns jättekul att fortsätta etablera varumärket internationellt i en runda där vi utöver profilerade investerare även fått in ett gäng vänner och bekanta som verkligen tror på oss”, säger medgrundaren Daniel Djurdjevic till tidningen.

Några andra namn som tror på Chimi är rakhyvelbolaget Estrids grundare Ben Eliass, Daniel Redgerts Redgert Group och H&M-miljardären Nils Tham.

“Vi investerar miljonbelopp i Chimi från egen kassa och det rör sig om en förhållandevis stor påse pengar för oss. Men vi tror verkligen på Chimi. Utöver den imponerande resa de gjort hittills växer vi år samma håll globalt, vilket gör att det finns många värdefulla synergier bolagen sinsemellan under kommande år”, säger Daniel Redgert till Breakit.

Det nya kapitalet ska komma till användning i Chimis internationella expansion och i utvecklingen av deras nya klädeskategori. Målet i år är att omsätta över 200 miljoner kronor. 

Läs mer