Sök ikon

Hälsogodiset Pändy dubblar intäkterna och vänder till vinst: “Vi sticker ut”

Ebba Dahlström är vd på Pändy.

Utökad distribution och framgångsrika influencersamarbeten pekas ut som drivande krafter bakom ökningen. Nu har Pändy siktet inställt på Asien.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Den här artikeln publicerades första gången i mars 2023.

Det hälsosamma snacksvarumärket Pändy, som ingår i Humble-koncernen, lämnar ett starkt 2022 bakom sig. Nu står det klart att omsättningen fördubblades från 25 miljoner kronor till 50 miljoner. För första gången sedan starten för sju år sedan går bolaget dessutom med vinst. Rörelseresultatet landade på drygt 3,3 miljoner kronor.

Ebba Dahlström är sedan 2020 vd på Pändy. Hon pekar ut primärt tre faktorer som ligger bakom ökningen.

Jag skulle säga förbättrad produktion, utökad distribution och kraftfulla, men kostnadseffektiva marknadsinvesteringar. Att vi är en del av Humble har också gett oss nya möjligheter. Här finns egenägda fabriker och ett starkt distributionsnätverk som har bidragit till en bra varuförsörjning och en mängd nya försäljningskanaler”, säger hon till Breakit.

Pändy är ett experiment som inleddes hemma i köket hos Simon Petrén, idag vd för börsnoterade Humble Group. Godiset lanserades på Fitnessgalan 2016 och tre år senare började man samarbeta med Bayn Group (idag Humble), något som ledde till att de blev uppköpta. Humble äger även de sockerfria godismärkena Tweek och Wellibites.

Med de nya ägarna vid rodret och en minst sagt svajig värld har marknaden nu skiftat fokus från snabb tillväxt till fokus på lönsamhet. Det har även ökat pressen på Pändy.

“Vi påbörjade omställningen mot vinst redan under kvartal två 2021. Vi har historiskt kämpat med att produkter behöver reas ut eller slängas på grund av bristande kvalitet eller korta datum. Men vi har fått bukt med problematiken och stärkt marginalerna."

“Sticker ut”

Strategin kring marknadsföring är också något som lyfts fram. Synlighet och positionering i butik tillsammans med trafik från företagets ambassadörer har visat sig vara lyckosam. Ett sådant exempel är godispåsen “Cherry by Klara” som de lanserade tillsammans med influencern Klara Elvgren i juni i fjol.

“Det är hyfsat nytt inom livsmedelsbranschen och något som har fått oss att sticka ut på ett kostnadseffektivt sätt. Vi nöjer oss inte bara med att komma in i hyllan, utan vi tar även ansvar för att produkterna roterar ut. Klaras godispåse sålde i över 200.000 exemplar de första sex månaderna och har nu listats centralt hos Ica.”

Finns det något som har varit extra utmanande för er?
“Vi har, liksom många andra, drabbats av ökade råvarupriser och det har periodvis inneburit en sjunkande bruttomarginal. Men vi har snabbt lyckats parera detta. Vi ser även en försiktighet från de större aktörerna inom dagligvaruhandeln, då fokus har legat på basvaror. Benägenheten att ta in nya varumärken har varit liten.”

Förutom Sverige så har Pändy etablerat sig i Norge, Estland och på Island. I år är planen att ta sig in på ytterligare fyra-fem nya marknader.

“Danmark och Tyskland är redan bra på gång, och nästa vecka ställer vi ut på en stor livsmedelsmässa i Tokyo. Siktet är inställt på expansion till flertalet asiatiska marknader.”

Har ni någon prognos för hur det kommer gå 2023? 
“Målsättningen är att dubbla omsättningen igen, sen om det sker 2023 eller 2024 återstår att se”, säger Ebba Dahlström.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer