Sök ikon

De tröttnade på en ohållbar modebransch – nu är A part of the art redo att gasa: "Bara skrapat på ytan"

Lisa Söderman och Jenny Neck, grundare A part of the art. Foto: Press

Branschveteranerna vill utmana sättet vi konsumerar mode på. Nu har A part of the art fyllt fem år och grundarduon vill lägga i nästa växel.

"Vi ser möjlighet att fortsätta ta marknadsandelar och har bara skrapat på ytan gällande tillväxten online”.

Matilda Andersson

Matilda Andersson

matilda@breakit.se

Nyhetschef

Allt började med en trötthet. Den ohållbara snabbheten inom modebranschen, där en ny kollektion knappt hunnit landa i butik innan nästa tar över. Skavet över att av alla stora produktioner så är det ofta bara en mindre del av kollektionen som står för den större delen av omsättningen.

“Vi hittade ett hål på marknaden, en kollektion som fokuserar på det mest bekväma och smickrande man kan klä sig i, skapa favoriter i garderoben”, säger Lisa Söderman, medgrundare av A part of the art.

Nu har det gått fem år sedan frustrationen över det ohållbara i branschen ledde till att hon tillsammans med branschkollegan Jenny Neck bestämde sig för att starta eget. Duon sa upp sig från jobben som sortimentschef på Weekday respektive global försäljningschef på House of Dagmar och valde att satsa allt. A part of the art lanserades i januari 2018 med fokus på plagg som håller över tid.

Istället för att plocka in riskkapital valde de att finansiera bolaget med egna medel.

“Lanseringen och första införsäljningen gick över all förväntan och vi klarade av att ta oss fram på eget kapital. Sen har det gått av bara farten och vi har haft en stadig tillväxt sen start. Det har varit spännande och utmanande att tänka ut varje steg framåt själva utan externa intressenter”.

2021 omsatte de drygt tio miljoner med ett plusresultat på 568.000. Bokslutet för 2022 är inte helt färdigställt men enligt grundarna ser det ut att landa på en omsättning på 11 miljoner med ett plusresultat på 500.000 kronor.

Vad har varit tuffast hittills i er bolagsresa?

“Som alla bolag de senaste åren har vi hanterat stora förändringar som man inte kan påverka, såsom pandemi, världsläget, inflation och den svaga kronan. Vi har fått testa vår kreativitet och vårt affärssinne, skapa möjligheter och tänka helt utanför boxen med gamla sanningar. Det har varit utmaningar som vi i modern tid inte har erfarenhet av och därför svårt att analysera och ta lärdom från tidigare händelser”.

...och vad har varit höjdpunkterna?

“Att klara sig genom dessa utmaningar ger en otrolig boost och tro på företaget. Vi har hanterat utmaningarna, fortsatt växa och byggt upp ett otroligt starkt team”.

Från att ha varit helt egenfinansierade är grundarna nu redo att plocka in externt kapital.

“Precis lika fantastiskt det har varit att klara sig själva ser vi nu fram emot att få in kompletterande kunskap. Vi har skapat ett skalbart lönsamt bolag och är redo att gasa. Vi ser möjlighet att fortsätta ta marknadsandelar och vi har bara skrapat på ytan gällande tillväxten online”, säger Lisa Söderman och fortsätter:

“Vi hoppas att kunna kombinera att få in kapital samt kompletterande kunskap och erfarenhet inom de områden vi själva inte har bakgrund inom”.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer