Sök ikon

Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad satsar på inredning i lågkonjunktur – går in i Tinted

Vanessa Lindblad och Bianca Ingrosso investerar i Tinted, inredningsbolaget som Karin Westas Norlander och Monika Mellin står bakom. Foto: Press

De drog igång i tuff motvind men är fast beslutna att bestå hela vägen. Nu får inredningsbolaget Tinted in två tunga investerare – Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad.

”Det var kärlek vid första ögonkastet”, säger Vanessa Lindblad.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Tinted är ett nystartat inredningsbolag som vill sälja tidlös design för de svenska hemmen – som även ska vara en investering i en lågkonjunktur. Bakom bolaget som grundades förra våren står Karin Westas Norlander och Monika Mellin, som båda lämnade modevärlden för att satsa på designmattor och dekor. 

”Vi är effektiva och tänker långsiktigt i allt från relationer till att kliva framåt när andra kanske tar ett steg tillbaka”, sa Karin Westas Norlander i samband med lanseringen. 

Tinted har knappt funnits i ett år men deras produkter och inställning till att dra igång verksamheten i ekonomisk motvind har redan lockat toppnamn att investera, enligt ett pressmeddelande.

Nya delägare i bolaget är Bianca Ingrosso, superinfluencer och Caia Cosmetics-grundare, och Vanessa Lindblad – hon som hjälpte Bianca Ingrosso att bygga ett imperium (du kan läsa mer om henne här).

“När jag träffade Karin och Monika för första gången så var det kärlek vid första ögonkastet. Karin och Monika har en visuell känsla för form, språk, branding och produkt som tilltalar mig” säger Vanessa Lindblad i en kommentar. 

Båda investerarna säger att de är långsiktiga i sina investeringar och planen är att bygga ett nytt ledande globalt varumärke som kan växa organiskt. 

“Jag hade satsat på Karin, Monika och Tinted oavsett lågkonjunktur eller inte. Jag tror långsiktigt på Tinted och vill åldras tillsammans med bolaget så länge jag får och kan. Det är en ära att få möjligheten att vara en del av Tinted” säger Bianca Ingrosso.

Medinvesterare är också Julia Frankenius, som är kommunikationschef inom det som kallas ”community & care” på elfordonsbolaget Polestar. 

Att Tinted är ett bolag grundat av kvinnor, med kvinnor på alla toppositioner, som nu får en kvinnlig investeringstrio lyfts fram av Bianca Ingrosso.

“Det faller mig så naturligt att vilja befinna mig i samma rum som andra drivna kvinnor. Min erfarenhet säger mig att de sammanhang där kvinnor dominerar är de mest givande, inspirerande, trygga och varma, det är där jag mår bra”, säger hon. 

Tinted lanseras i mitten av mars. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

 

Läs mer