Den hajpade digitala byrån Creed Media har specialiserat sig på marknadsföring via Tiktok och sedan starten 2018 har de vuxit i raketfart. Intäkterna har gått från 0 till en omsättning på närmare 100 miljoner kronor 2021. Antalet anställda har också ökat i snabb takt – fram till nu.
Idag kan vi på Breakit rapportera att Creed tvingas säga upp cirka 20 procent av sina anställda. I faktiska siffror är det 18 tjänster som omfattas, berättar Creeds vd och medgrundare Timothy Collins.
“De anställda som påverkas har vi en tät dialog med. Av respekt för de berörda på bolaget som drabbas av detta, vill vi inte dela några fler detaljer än så här”, skriver han till Breakit.
Siffrorna skulle innebära att Creed Media idag är omkring 100 anställda i företaget. Antalet anställda under 2021 var enligt den senaste årsredovisningen i snitt 30 personer.
Ändrar fokus
Förändringen innebär också att Creed kommer att fokusera på tillväxt och lönsamhet i sin kärnverksamhet, skriver bolaget i ett uttalande. Byrån har tidigare gjort sig kända för att arbeta med flera internationella artister som har blivit virala på Tiktok med sina låtar, vilket alltså verkar vara det stora fokuset framåt. Något som skulle innebära att bland annat varumärkessegmentet får stå tillbaka.
“I och med de stora utmaningar som branschen står inför och precis som det makroekonomiska marknadsläget har påverkat många andra bolag, har detta tyvärr även påverkat oss och delar av vår satsning inom framförallt varumärkessegmentet. Det centrala för oss just nu är att säkerställa en fortsatt ökad tillväxt och lönsamhet inom vår kärnverksamhet”, skriver Timothy Collins och fortsätter.
“Detta kommer inte att påverka våra kunder i någon större utsträckning, våra kunder är alltid av högsta prioritet för oss och kommer fortsätta vara så framöver. Kärnverksamheten inom entertainment står sig starkare än någonsin med fortsatt tillväxt”, säger Timothy Collins.
LÄS MER: Julia Lundin: Nätverken köps upp hej vilt – här är fyra avgörande frågor för framtiden
Så gick det förra året
Under 2021 omsatte Creed 99,6 miljoner kronor med ett resultat på 5,5 miljoner kronor. Exakt hur fjolåret slutade kan grundaren inte dela med sig av i dagsläget, men han säger att omsättningen preliminärt ökade med drygt 50 procent. Resultatet lämnas okommenterat.
“Planerna för 2023 är att fortsatt öka omsättningen med lönsamhet.”
Inför 2023 sa Tim Collins att de gillade tanken på att dubbla varje år, men att omsättningen lika gärna kunde bli 150 som 250 beroende på förutsättningarna. Det verkar alltså som att det blev den lägre delen i prognosen som bolaget landar på.
Under februari månad har den tidigare vd:n och medgrundaren Hugo Leprince avregistrerats som vd och istället ersatts av just Timothy Collins som tidigare hade rollen som vice vd.
“Efter 4 år såg vi det som en naturlig utveckling att en av oss, i detta fallet jag, enskilt axlar vd-rollen. Hugo kommer fortsatt vara involverad i bolaget i rollen som Styrelseordförande med fokus på bolagets tillväxt.”
Sedan tidigare är Aser Ventures, med affärsmannen Andrea Radrizzani i spetsen, delägare i Creed. Andrea Radrizzani är kanske främst känd för att han också äger fotbollsklubben Leeds United.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.