Året hade knappt hunnit inledas innan vi på Breakit kunde avslöja att Norrskens tidigare vd Erik Engellau-Nilsson satt och filade på ett nytt spännande projekt med namnet Norrsken Launcher. Då var Engellau-Nilsson själv hemlighetsfull med vad han egentligen skulle göra – men vi visste att det handlade om investeringar i någon form.
Enligt en, lika hemlighetsfull, hemsida gick den nya satsningen också ut på att “utveckla mänskligheten genom banbrytande lösningar”.
Nu vet vi äntligen mer om projektet.
Bland annat att Erik Engellau-Nilsson inte är ensam i satsningen. Utöver att Norrsken är med som delägare kommer han också att få sällskap av fyra medgrundare som borde vara bekanta för alla som läser Breakit.
Det är Anna Fredrixon, tidigare HR-chef på Kry och Truecaller, Kry-grundaren Fredrik Jung-Abbou, investeraren Ash Pournouri och Norrskens Head of Global Strategic Initiatives Johanna Blendow som nu ska satsa helt och fullt på det nya Norrsken Launcher.
Målet med satsningen är att möjliggöra att fler impact-bolag får chansen att lyckas. De som har bra idéer och lösningar men som saknar den entreprenöriella kunskapen.
“Den vanliga modellen för riskkapitalbolag är ganska begränsad eftersom att den går ut på att en fond ska göra cirka 40 investeringar och där investerarna inte kan vara operationellt involverade. Istället satsar man mycket på att det ska finnas affärsmässiga grundare”, säger Erik Engellau-Nilsson och fortsätter:
“Vi har varit lite frustrerade över att det finns möjligheter att förändra, men där Norrsken inte har kunnat investera eftersom att teamet inte har varit tillräckligt bra eller brett. Då har vi ibland gjort investeringar via Norrsken-stiftelsen, men nu ska vi göra det ordentligt med Norrsken Launcher. Vi ska gå in och stötta som sista grundaren in, hjälpa bolaget att bygga teamet, kommersialisera produkten och resa pengar från andra investerare.”
Anna Fredrixon säger att de siktar på att ta in 3-4 bolag per år ungefär för att hinna stötta alla. Utöver kompetens kommer Norrsken Launcher också att investera pengar, allt mellan 10 och 100 miljoner kronor beroende på vad som behövs.
Hur ska ni hitta de här personerna och idéerna?
“Det finns massor av forskare och grundare som sitter på briljanta idéer. Vi är inte de personerna, vi kommer in med vår operativa erfarenhet. Sen har vi stora nätverk genom exempelvis Norrsken, Brilliant Minds och från våra entreprenörsresor”, säger hon.
Gänget som ska arbeta med satsningen har också gemensamt resor och investeringar från 9 unicorns i ryggsäcken. Erfarenhet som de nu vill använda för att ta tag i lösningar för vad grundarna själva beskriver som riktigt stora problem.
“Vi vill vara med och skala bolag som fundamentalt kan förändra mänskligheten och planeten till det bättre. Det är riktiga impactbolag som står för radikala förbättringar, vi vill inte dutta lite i kanterna utan om vi satsar så är det något vi verkligen tycker är värt att lägga tid och energi på. Ett exempel är Blykalla (där Norrsken också har investerat reds.anm), som skapar små modulära kärnkraftverk för att göra kärnkraft förnybar”, säger Erik Engellau-Nilsson.
Med vilken horisont investerar och satsar ni i de här bolagen?
“Tidshorisonten är ungefär som vanliga riskkapitalbolag. Sen måste man har respekt för att områden som hårdvara och deep-tech tar lite längre tid. Men vi har förebilder som Vargas, som visat med Northvolt och H2 Green Steel att det finns en helt annan marknad för investeringar i den här typen av projekt idag”, säger Erik Engellau-Nilsson.
“Även om vi går in i en lågkonjunktur så finns det två saker som talar för Impact-bolag just nu. Dels är det institutionella investerare som skruvar om sina portföljer mot hållbara investeringar vilker gör att det finns mycket kapital. Dels är det att även talangen skruvar om sina mål, människor som arbetat i snabbväxande startups under lång tid men som vill bidra till något mer”, säger Erik Engellau-Nilsson.
Norrsken Launcher ska vara agnostiska till vilka områden de satsar på enligt Anna Fredrixon och Erik Engellau-Nilsson. Det ska alltså inte spela någon roll om det är energilösningar, sophantering eller foodtech.
Geografiskt ser de inga gränser, men vi kan antagligen räkna med att de flesta satsningar i närtid kommer att ha sin bas här i Norden.
“Hela världen är fylld av möjligheter. Men den primära marknaden för oss idag är Norden, det är här vi har det mesta av våra nätverk. Men om vi ser möjligheter runtom i världen som känns rätt och där vi kan bidra så är vi öppna för det också”, säger Anna Fredrixon.