Förra gången det begav sig blev det platt fall. Viaplays rapport för det tredje kvartalet, som presenterade i höstas, innehöll sänkta prognoser och mål. Intaget av abonnenter till bolagets streamingtjänst i Norden var svagare än väntat och bolagets besked var att ett besparingsprogram skulle sjösättas under 2023. Aktien föll nästan 30 procent efter rapporten (ett fall som den tagit igen sedan dess).
Revansch i tisdagens rapport? Nja, rapporten innehöll åtminstone inte lika många dramatiska besked.
Omsättningen växte organiskt med 24 procent till nästan 4,7 miljarder kronor.
“Trots hård konkurrens fortsätter vi växa eller bibehålla vår marknadsandel på samtliga våra marknader. Viaplay finns nu på 11 marknader och inom kort lanserar vi direkt till konsument i USA och Kanada”, sammanfattar Viaplays vd Anders Jensen i rapporten.
Stort minus
Rörelseresultatet uppgick till -294 miljoner kronor. Det var en försämring från +69 miljoner kronor motsvarande period året innan, och klart större förlust än vad analytikerna hade väntat sig, enligt Nyhetsbyrån Direkts rapportering. Förlusten och resultatförsämringen beror i stora delar på Viaplays satsningar utanför Sverige och Norden, men inte bara.
“Nedgången jämfört med 2021 reflekterar den svagare annonsmarknaden, högre priser för sporträttigheter vilka fortfarande inte fullt ut vägts upp av genomförda prisökningar samt det tillfälliga avbrottet med en av våra partners (Telia; reds anmärkning) på den svenska marknaden”, skriver Viaplay om lönsamheten i den nordiska verksamheten.
Under kvartalet tog Viaplay även extraordinära kostnader på cirka 86 miljoner kronor, bland annat för att genomföra de sparåtgärder bolaget pratat om tidigare.
“Som tidigare meddelats har vi implementerat ett besparingsprogram för att motverka den negativa valutaeffekten och den makroekonomiska motvind vi ser i närtid. Dessa åtgärder är helt i linje med hur vi framgångsrikt agerat i tidigare perioder av svagare marknad”, skriver Viaplays vd Anders Jensen.
Viaplay har de senaste åren lanserat sin streamingtjänst i lång rad länder utanför de nordiska hemmamarknaden. Satsningen utanför Norden kommer att fortsätta under 2023. Samtidigt kommer förlusterna inom den internationella delen krympa, bedömer bolaget.
“Den starka abonnent- och intäktstillväxten förväntas leda till avsevärt lägre förluster under 2023 samt ett positivt resultat för den kombinerade internationella verksamheten under 2024”, skriver bolaget.
Viaplay har nu totalt 7,3 miljoner betalande abonnenter. Bolagets mål för 2023 är att det ska växa till cirka 9 miljoner, varav omkring 5 miljoner kommer finnas i Norden och resten, cirka 4 miljoner, utanför.
Bolaget siktar även på en total organisk tillväxt kring 25 procent under 2023. Denna låg på 19,7 procent under 2022.
Viaplay var ett av de bolag som Breakits Martin Hävner och Stefan Lundell pekade ut som kandidater till att bli utköpta från från börsen. Kolla in hela listan här.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.