Systrarna Persheng och Perdica Babaheidari bestämde sig 2019 för att ta fram jobbväskor för kvinnor som skulle vara snygga och få plats med en dator. Breakit uppmärksammade bolaget 2021, samma år som bolaget lanserade sin produkt. Då var bolaget fortfarande främst en sidosyssla vid sidan om systrarnas ordinarie jobb.
Nu har Persheng Babaheidari bestämt sig för att ta klivet fullt ut för att jobba heltid med sin väsk-startup. Till sin hjälp har hon fyra erfarna affärsänglar och en nyligen stängd kapitalrunda som tar bolaget till totalt 2 miljoner kronor i investerat kapital.
“Det har inte funnits så mycket tid att driva bolaget med ett heltidsjobb samtidigt. Nu har vi hittat änglar som tror på oss, vilket gör att jag kan säga upp mig och driva det här hela dagarna, inte bara kvällar och helger”, säger Persheng Babaheidari.
“Med produktutvecklingen inräknad har jag gjort det här vid sidan om i nästan tre år nu utan något annat liv än arbete. Men någonstans måste man våga ta steget. Det speglar nog verkligheten för många andra där ute också, som inte har möjligheten att säga upp sig från en dag till en annan.”
Förra året landade omsättningen i By Banoo på 1 miljoner kronor. Persheng Babaheidari säger att de fortfarande hämmats lite av utmaningar i produktion och transport. Men ökningen var ändå stor från de 200.000 kronor som bolaget omsatte under sitt första år på.
När grundaren nu kan jobba heltid med bolaget är förhoppningarna att åtminstone mångdubbla omsättningen under 2023. Medgrundaren och systern Perdica befinner sig på sluttampen av läkarlinjen och ska slutföra den innan även hon satsar helt på deras By Banoo.
Vad är planen i år?
“Vi vill växa lönsamt och förstår att det är svårare tider. Fokus kommer ligga på att bygga ett hälsosamt bolag, så fokus nu kommer vara att se över produktionen, öka kapaciteten och att arbeta på vår branding. Det var något som vi fixade ganska snabbt i början för att få ut produkten och se om det fanns en efterfrågan. Nu vill vi jobba för att varumärket ska kunna finnas i 100 år.”
Hur ska ni nå ut?
“Vi har mer och mer förstått att vi är ett modebolag. Det såg jag kanske inte från början med min ingenjörsbakgrund. Jag ville ta fram en snygg och funktionell väska. Sen har jag börjat förstå att det är vad vi är och hur viktigt det är med validering och andra som rekommenderar oss. Vi kan inte bara synas i våra egna kanaler.”
Kommer ni att anställa?
“Vi har budgeterat för att eventuellt ta in en till, det beror lite på hur utvecklingen går i år. Men vi tycker om att arbeta med konsulter och har tagit in en art director nu som ska jobba med vårt varumärke. Vi kommer nog i första hand att arbeta med frilansare.”
De ängelinvesterare som har gått in i bolaget är bröderna och investerarna Alireza och Babak Etemad, tillsammans med Elisabet Lundgren (tidigare styrelseordförande i Lendify) och Gohar Avagyan (medgrundare till Vaam).
“Jag läste faktiskt om Juniper i Breakit och såg att de hade investerat i dem. Jag tänkte, kanske lite töntigt, att de har också persiska namn. Så jag kontaktade Alireza på Linkedin och som tur var svarade han”, säger Persheng Babaheidari.