Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Pernilla Ekman lämnade alla sina uppdrag – för vd-posten i Aarke: "Vi ska växa och bygga, växa och bygga vidare"

Pernilla Ekman, vd Aarke. Foto: Press/Montage

Som vd för Zound Industries var hon med från två miljoner till två miljarder och förberedde en IPO innan resan tvärt tog slut. Sedan fattade hon klubban i både den snabbväxande e-handlaren Stronger och i Stenbeck-backade parfymbolaget Sniph.

Nu har Pernilla Ekman lagt alla andra uppdrag åt sidan och har på nytt klivit på vd-posten – den här gången i kolsyremaskin-bolaget Aarke där hon återigen ska lägga grunden för en robust uppskalning.

“Det här är en resa som kräver lite mod och ryggrad”, säger hon till Breakit.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Detta är en tillfälligt upplåst Premium-artikel som publicerades i februari 2023.

Förra året gjorde Pernilla Ekman comeback på vd-posten och lämnade i samma veva ordförandeposter i flera av Breakits mest omskrivna startup-bolag, som parfymtjänsten Sniph som backas av Martin Lorentzon och Cristina Stenbeck, och den snabbväxande e-handlaren Stronger. 

Pernilla Ekman gick från ordförandeposten till vd-posten i Aarke, ett Altor-ägt bolag som tillverkar vad man skulle kunna kalla high end kolsyremaskiner. 

Uppdraget är klart och tydligt: 

”Att vara med på den här resan och – de har ju gjort en fantastisk resa hittills – och ta nästa steg och bygga en plattform för hållbar fortsatt tillväxt”, säger Pernilla Ekman. 

Hon trivs bra med att vara tillbaka i vd-stolen, tre år efter Zound-resan tog slut. 

”Jag tycker att det är roligt att vara den katalysatorn som man är som vd och roligt att vara en del i ett team”, säger hon. 

Vi ska växa och bygga, växa och bygga vidare

Aarke ska gå från startup till scale up under Pernilla Ekmans ledarskap och vd:n säger att hon är mån om att lägga en robust grund i allt från kultur och ledarskap till hur organisationen arbetar med strategi och affärsmodell för att ge Aarke de rätta förutsättningarna att växa utan att tappa sin entreprenöriella anda. 

”Det handlar om hur man tar med sig det in i skala upp-fasen och se till att vi blir lite bättre hela tiden och gör saker lite mer professionellt hela tiden.”

”Vi ska växa och bygga, växa och bygga vidare”, säger Pernilla Ekman och konstaterar:  

”Det här är en resa som kräver lite mod och ryggrad.” 

Höga ambitioner

Det här är inte Pernilla Ekmans första rodeo, kan noteras. Utöver styrelseuppdragen har hon bakåt i tiden varit finanschef för både Svenskt Tenn och Tiger of Sweden samt mentor i prins Daniels entreprenörsprogram och coach i SSE Business Labs, Handelshögskolans inkubator. I nästan tio år var hon vd på hörlursuccén Zound Industries med den tillväxtresa som bolaget gjorde – från 200 miljoner till 2 miljarder, 25 anställda till 250.   

Är det en sådan resa som du kommer göra med Aarke?

”Det är ju klart att vi har höga ambitioner. Aarke har hög potential och Aarke har en stark och engagerad huvudägare i ryggen och vi har två engagerade grundare i bolaget som också är delägare och vi har gjort internationellt avtryck på väldigt kort tid”, fortsätter hon.

”Min roll blir ju att tillsammans med teamet på Aarke bygga den här plattformen att stå på och då menar jag hela ramverket.”

Pernilla Ekman vill inte avslöja hur det gick för Aarke förra året men säger att det har varit tuffare tider. 

2022 var ett kämpigt år för många. Var 2022 en bump in the road för Aarke?

”Jag kan inte kommentera på siffrorna innan de är officiella”, säger Pernilla Ekman.

”Vi har använt 2022 för att säkerställa den fortsatta tillväxten. Vi har rustat oss för den framtida resan.”

2021 växte Aarkes omsättning till 272 miljoner kronor. Resultatet kom in på 29,2 miljoner – en minskning från 80 miljoner året innan. 

Tar vidare erfarenheterna

Vi spolar tillbaka bandet till Zound. Vad var det egentligen som hände där, enligt Pernilla Ekman?

För nästan exakt tre år sedan kom nyheten att Pernilla Ekman fått gå och att börsplanerna lades på is.

En fantastisk resa, som var lärorik, rolig och stundtals jobbig

”Det var ett helt annat bolag, från det bolaget jag klev in i till det jag klev ur. Det var en fantastisk resa, som var lärorik, rolig och stundtals jobbig. Det var många ingredienser”, säger Pernilla Ekman idag. 

Hon säger att anledningen till att hon lämnade Zound i grund och botten handlade om att bolaget inte gjorde den börsintroduktion som var planerad. 

”Då kände jag att det var bättre att jag lämnar och det blir dags för ett nytt ledarskap.” 

Exit gjordes samtidigt som Pernilla Ekman skulle komma tillbaka från sin föräldraledighet – även om hon är tveksam till ordet ledighet eftersom hon samtidigt som hon hade fått barn också arbetade med Zounds IPO. 

De samlade erfarenheterna ska nu gå till att leda Aarkes tillväxtresa, förstå likheterna och olikheterna mellan de två bolagen. 

”Man måste ta den tool box man har med sig men vara ödmjuk nog att se de förutsättningar som finns. Varje bolagsresa är unik”, säger Pernilla Ekman. 

Marknadsläget är föränderligt, det har de senaste åren med pandemiboom, komponentbrist, krig och inflationssmocka, visat. Frågan är hur möjligheterna för att skala upp ser ut idag. det måste vara en brännande fråga, inte minst för ett bolag i premium-segmentet. 

”Såklart finns det utmaningar om man tittar i omgivningen. Det är bara att öppna tidningen”, säger Pernilla Ekman.  

”Vi alla har ökade kostnader och det påverkar de val man gör”, säger hon. 

Vi vill vara med och förändra ett beteende

Samtidigt vill Aarkes relativt nybakade vd lyfta fram investeringspotentialen i Aarkes produkter som hon menar tilltalar medvetna konsumenter. 

”Det här är ingen slit- och släng-produkt. Vi vill vara med och förändra ett beteende. Kunderna kan vara en del av lösningen och inte problematiken. Om du använder en kolsyremaskin och inte köper vatten i en PET flaska, så medverkar du att minska ’single-use-plastic.”

Aarke utmärker sig också på ett annat sätt jämfört med konkurrenterna, enligt vd:n.

”Vi har ett stort element av design. Du vill ju ha våra produkter framme. Våra kunder är miljömedvetna och ser den investering som de faktiskt gör. 

Om modet att våga säga ja

Pernilla Ekmans har gått från Svenskt Tenn till Zound, Sniph, Stronger och Aarke. 

Har du haft en karrärsplan – hur har du hamnat där du har hamnat?

”Det handlar mycket om att våga säga ja. Jag kommer ihåg när jag började på Zound. Det var då ett mycket mindre bolag än det jag hade varit på tidigare och det fick många att reagera. Men man ska våga säga ja och se till människorna och sammanhanget som man ska jobba med och i. Och sedan ska man verkligen göra ett så bra jobb man kan.”

En drivkraft för mig är när något är riktigt svårt

Det är i motvind snarare än medvind som Pernilla Ekman säger att jobbet har varit mest givande. 

”En drivkraft för mig är när något är riktigt svårt. När man undrar hur ska vi få ihop det här? Hur ska vi lyckas?”

”Når man då en milstolpe som en miljard eller en svår produktlansering så är det så otroligt roligt och det sammansvetsar människor när man lyckas ihop. Det är ju aldrig en enmansshow att bygga bolag. ’It takes a village.’ Det är viktigt att förstå det.”

Vad har varit dina sämsta stunder, bottennappet i karriären?

”Jag tror att det allra svåraste har varit när man har varit i en konstellation, en grupp, ett team – när det brister. Det är det allra tråkigaste.”

Pernilla Ekmans CV har två tydliga röda trådar, konsumentprodukter åt det dyrare hållet. 

Vad är då hennes bästa tips för att nå ut till målgruppen?

”Det viktigaste är att det finns inga genvägar. Produkten behöver vara premium rakt igenom. Man får aldrig urholka kvaliteten. Och det är viktigt att ha ett starkt varumärke med ett budskap som når ut och berör. Det är det som är det svåra, att bibehålla kvalitet i allt man gör och göra det på riktigt.” 

Läs mer