Sök ikon

Från ”Efterlyst”-gig till en startup med 24 miljoner i omsättning – möt Fatima Lagerås bakom Swixer

Fatima Lagerås är grundare och vd för Swixer. Foto: Press

I tio år jobbade Fatima Lagerås ensam och enträget på sin affärsidé.

Nu har hennes mediestartup fått upp ångan rejält. Bolaget har vuxit i omfång och dubblat omsättningen på bara ett år.

Målet är att Swixer ska bli hela filmvärldens fixare och tillväxtprognosen pekar brant uppåt.

”Vi ska omsätta 200 miljoner kronor”, slår grundaren fast.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

”Jag har bara kunnat drömma att det skulle gå så här bra”. 

Det säger Fatima Lagerås om var hon befinner sig idag, 10 år efter att hon grundade Swixer, ett bolag som hon fortfarande äger till hundra procent. 

För ungefär ett decennium sedan arbetade hon som frilansande innehållsproducent och hade bland annat varit reporter på TV3-långköraren Efterlyst. Men hon ville mer och hade upptäckt ett hål i marknaden för film-, tv- och reklamproduktion. Det saknades en one stop shop för produktionsbolag som vill filma utomlands och behöver hjälp med allt som hör till. Det handlar om allt från locations till team och allt markarbete som hör till. Där kommer Fatima Lagerås Swixer, “the swedish fixer”, in. 

Swixer sysslar till 90 procent med produktionsservice och är verksamma på den europeiska marknaden och nischade mot internationella kunder. Bolaget har bland annat bistått storproduktioner som BBC:s dramaserie ”Normal People”. I serien som bygger på en populär bok av Sally Rooney skulle en av huvudpersonerna plugga i Sverige. Det skulle vara vinter. Då kom BBC till Swixer. 

Likadant var det när David Attenboroughs naturdokumentär Prehistoric Planet och Netflix arktitekturserie ”Abstract: The Art of Design” skulle spelas in. 

”När våra kunder förstår att de ska filma på tio marknader så kan de bara gå till Swixer istället för tio produktionsbolag.”

Det var faktiskt en superstjärna som fick Fatima Lagerås att förstå att hon var något stort på spåren. 

”Jag fick en förfrågan från Morgan Freemans produktionsbolag i Los Angeles. De skulle spela in i Sverige och behövde någon som höll deras hand. Det var mitt första jobb och jag tänkte, det här lär inte vara de enda som behöver hjälp. Det var då poletten föll ner. Det går att växa.”

Pandemin en katalysator

Förra året omsatte Swixer 24 miljoner kronor, en fördubbling från året innan. Bolaget går med vinst och har gjort det, med undantag för 2020, sedan start. Bolaget går runt på egen kassa och har inte tagit in något kapital. 

 Idén beskriver Fatima Lagerås som väldigt skalbar. Swixer kan stå för produktionsservice internationellt genom att sätta ihop frilansteam i andra länder. Grundaren jämför konceptet med boutique-hotell.

Expansionsplanerna tog egentligen fart under pandemin. Det var under de åren som Swixer gick från ett enmansbolag till att ha fem anställda, utöver Fatima Lagerås.

”Jag satt på kammaren och hade tid att förverkliga de här expansionsdrömmarna”, säger hon. 

”Det har gett resultat så här med facit i hand. Nu ser vi att det här är ett vinnande koncept.”

Fatima Lagerås säger att en nyckel till den framgången som bolaget ser i dag är att de snabbt ställde om till remote-arbete. Kunde inte kunden flyga till Sverige och filma? Det var inte ett problem. Swixer kom med en lösning. 

”Pandemin var bra för oss för man vågade lita på oss och gav oss större ansvar.”

”Normal People”. Foto: SVT/BBC

Bolaget har idag produktioner igång i tio olika länder. Den stora visionen är att bli en global storspelare. 

Men att jobba med hela världen som spelplan och film- och reklam-branschen som är ökänd för att vara kantad av oräkneliga småbränder att släcka kommer med sina utmaningar. 

Lätt att falla in i att man vill vara en duktig flicka och leverera

”Framför allt när man jobbar med internationella kunder är det snabba puckar. Det kan vara extremt korta deadlines. Vi kan få en förfrågan om en stor inspelning som ska ske nästa vecka. För oss handlar det om resursfördelning, beläggning och att möta olika kunders förväntningar på oss.”

”När man jobbar i en så stressig bransch är det lätt att falla in i att man vill vara en duktig flicka och leverera. Då är det ännu viktigare att kommunicera när det blir för mycket.”

Fatima Lagerås säger att det definitivt har varit intensiva perioder med högt tryck för Swixer. 

”Vi har lärt oss att säga nej. Tidigare när jag var själv så sa jag ja till allt.” 

Lärt sig ”the hard way”

Fatima Lagerås har gjort sina hundår och resultatet har varit över förväntan. 

”Jag hade bara kunnat hoppas”, säger hon. 

”Jag tror att jag hela tiden har drömt att få stora produktioner. Och så har det varit. Swixer får större budgetar och större produktioner. Nu är vi med och budar på stora dramaproduktioner. Det är en helt annan typ av förfrågningar.”

Att bygga rätt team och kultur är en nyckel. Film är en förtroendebransch. Sett i backspegeln är de stora missarna som Fatima Lagerås gjort att hon litade på fel person att driva ett stort projekt på en annan marknad. 

”Det har vi lärt oss the hard way.”

Fatima Largerås. Foto: Press

En rekrytering som bolaget är mycket stolta över är den prisvinnande regissören Giulio Musi som vunnit såväl Cannes Lions (flera gånger) och Epica. Han bäddar för framtiden då Swixer också vill stärka upp sitt andra ben, att göra produktioner från ax till limpa.  

Vad skulle du ge för råd till andra som har en startup-idé?

”Man måste se till efterfrågan, sedan är det nog bara att köra. Men jag skulle kanske inte säga upp mig på dagen och köra all in.” 

Men du sade ju upp dig och körde all in?

”Jo, men det fanns en efterfrågan. Det fanns ett tryck på den typen av förfrågningar. Jag tänkte, nu registrerar jag ett AB och tänker inte ta vanliga frilansuppdrag längre”, medger Fatima Lagerås. 

 ”Jag hade tillräckligt mycket känsla för att det skulle gå. Det värsta som kan hända är att man testar ett par år och går det, så går det. I värsta fall får man göra något annat.”

Jag personligen älskar tillväxtfasen

Under resans gång har Fatima Lagerås flera gånger fått stanna upp, med känslan att hon måste nypa sig i armen. 

”Det finns sådana moments där man tänkt, wow lilla vi.”

Så små är Swixer inte längre. Bolaget växer och omsätter som tidigare nämnt 24 miljoner kronor. Målen är skyhöga. 

”Jag personligen älskar tillväxtfasen vi är i, att skapa något större än en själv. Vi har en vision och förverkligar den på alla plan.”

Var är ni om fem år?

”Omsättningsmässigt vill vi omsätta runt 200 miljoner kronor, inom service swixer. Då har vi också vuxit ännu mer i Europa och globalt med större projekt.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

 

Läs mer