Det svenska sociala medier-nätverket Hummy har inte ens lanserats, men redan kryllar det av namnkunniga profiler som vill in i värmen.
Sedan tidigare har bland andra Microsofts före detta Sverigechef Hélène Barnekow, Vois vd Fredrik Hjelm och sociala medier-profilerna Viktor Frisk och Samir Badran investerat 14 miljoner kronor i bolaget. I november anslöt även influencern Linnéa Claeson och Changers Tech-medgrundaren Binette Seck.
LÄS MER: Hummy ska utmana jättarna – nu kliver Linnea Claeson på: “Här är alla välkomna”
I den nya kapitalrundan har Hummys grundare Claes Mårtén lyckats få in ytterligare 13 miljoner kronor från externa investerare sedan starten. Här finns bland annat Christian och Halldora von Koenigsegg. De är sedan tidigare storägare i belysningsbolaget Plejd, men är väl i ärlighetens namn mest kända för sina sportbilar.
“Det var en gammal vän till mig, en investerare, som hade börjat jobba med Christian och Halldora. När jag berättade om Hummy så blev han taggad och sa till Christian. Så flög de upp till Stockholm och resten är egentligen historia”, berättar Claes Mårtén.
“Vi har fått säga nej till en hel del som velat investera, men att tacka nej till Christian och Halldora finns inte på världskartan.”
LÄS MER: Christian von Koenigsegg: “Affärsidén var urusel – men vilken underbar utmaning”
Hur mycket pengar paret går in med vill Claes Mårtén inte avslöja.
“Det är inga småpengar. Vi hoppas att de kommer vara med på hela resan.”
In kommer även Joel Almqvist, som är grundare av träningsmärket Stronger, och Alexander Morad och Sebastian Silvén från sociala medier-byrån Bright Mind Agency.
“Alla har ett otroligt starkt nätverk och spetskompetenser att dela med sig av, så det känns fantastiskt.”
I den förra kapitalrundan som gjordes hösten 2022 värderades Hummy till 100 miljoner kronor pre-money. Nu ökar värderingen till 150 miljoner kronor pre-money.
"Kommer behöva 300 miljoner"
Samtidigt förbereder bolaget för sin Serie A-runda, där Boston Consulting Group (BCG) är rådgivare. BCG har avklarat med fas två av tre och Hummy har som ambition att ta in 100 miljoner kronor till sommaren.
“Men det räcker inte. Vi kommer behöva runt 300 miljoner de kommande tre åren.”
Hummys vision är att bli som sociala medier borde vara – att det man gör, gör man tillsammans – enligt Claes Mårtén.
“Istället för att människor passivt ska titta på content ska fler bidra aktivt.”
Just nu sitter de med delar som gör att koden blir skalbar. Än så länge har appen smyglanserats för drygt 1500 personer.
“Nu har vi fått in data på var människor fastnar, och var man spenderar mest och minst tid.”
Influencers kommer att göra samarbeten i stor utsträckning, men det finns inga annonser i flödet. Claes Mårtén drar ett exempel på hur det kan komma att se ut.
“En hundinfluencer får hunden att dansa och uppmanar följarna att göra samma sak i sina videos. Den dansen kan vara sponsrad av hundgodis. Vi tar konceptet av en viralsuccé och implementerar på en plattform som har ett annat syfte.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.