Sök ikon

Hannah Widell om konkursen: ”Måste misslyckas jättemycket”

Hannah Widell, vd Perfect Day. Foto: Press

De har byggt ett medieimperium genom att säga ja. Men ibland har det gått för fort mellan tanke och handling.

I SVT:s Min Sanning berättar superentreprenören Hannah Widell om när hon och Amanda Schulman tog sig vatten över huvudet, en nit som ledde till konkurs.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Hannah Widell och Amanda Schulman har byggt upp ett imperium med produktionsbolaget Perfect Day som nav. Bolaget såldes sommaren 2021 till Björn Ulvaeus och EQT-grundaren Conni Jonssons bolag Pophouse men systrarna är kvar i mycket aktiva roller. Grundaren Hannah Widell tog till och med över vd-rollen efter Karolina Roslunds sorti i somras (en stor intervju med henne kan du läsa här). 

De är kända för att producera några av Sveriges största poddar som Alexander Schulmans och Sigge Eklunds Alex & Sigge och Edvin Törnblom och Johanna Nordströms Ursäkta, som gett profilerna miljonklirr i kassan

Men det har under årets gång funnits många andra satsningar vid sidan av poddarna, på mode, kosttillskott och vin. Och vissa har gått ordentligt i stöpet. I SVT-programmet Min Sanning berättar nu Hannah Widell om ett sådant tillfälle, om skönhetssalongerna som gick i konkurs för ett par år sedan. 

”Det var ett haveri”, säger Hannah Widell om när de plötsligt stod med ett antal salonger utan några frisörer. 

”Om man är både tv-utvecklare, serieentreprenör, eller vad man nu gör så måste man misslyckas jättemycket annars blir det absolut ingenting.”

Hannah Widell säger att hon inte är samma entreprenör före och efter och att den främsta lärdomen är att man måste göra en företagsbesiktning, eller due diligence som det också heter.

Perfect Day Media omsatte 71,5 miljoner kronor 2021 med en förlust på 11,3 miljoner kronor.

 

Var först med det senaste – ladda ner Breakits app här.

 

Läs mer