Den digitala begravningsbyrån Lavendla har vuxit i rejäl fart de senaste åren och förra årets omsättning slutade på rekordhöga 96 miljoner kronor. Dessutom lyckades bolaget vända till vinst för första gången sedan det grundades 2014, den landade på knappt 4 miljoner. Lavendla har lyckats surfa vidare på den vågen av digitalisering som pandemin skapade.
“Men det är viktigt att förtydliga att vi är digitala i vår marknadsföring”, säger Jakob Nordström, vd och grundare på Lavendla.
“Att vi fick en positiv utveckling under pandemin berodde inte på att folk dog utan på att de googlade mer.”
Han betonar också att Lavendla låter kunderna välja hur de ska träffa den som sköter begravningen. Det kan vara antingen digitalt eller fysiskt.
Branschen han verkar i är inte heller särskilt konjunkturkänslig, en begravning är inget man väljer bort på samma sätt som man kan göra med andra saker.
Vad är det ni har gjort rätt?
“Det är framförallt att vi har lanserat på flera nya marknader, nu finns vi i Sverige, Danmark, Norge och nyligen öppnade vi också i Storbritannien. Det har drivit både tillväxt och lönsamhet samtidigt som vi har effektiviserat”, säger Jakob Nordström.
“Vi har också jobbat mycket med kundomdömen kopplade till varje enskild begravningsrådgivare, där kunderna lämnar omdömen och nya kunder kan välja utifrån det.”
Men allt har inte gått som på räls. Lavendla försökte också göra en inbrytning på den finska marknaden. Där tog det stopp och de drog sig snabbt tillbaka.
“Vi tror på Finland som marknad men vi märkte ganska snabbt att det var tuffare rent språkmässigt”, berättar Jakob Nordström.
“De kräver i större utsträckning en lokal organisation och när vi inte fick den respons vi kände att vi behövde drog vi oss tillbaka.”
I dagsläget har Lavendla ungefär 3 procent av den svenska marknaden, och baserat på siffror från det sista kvartalet förra året fortsätter bolaget att växa.
Var ser du Lavendla om säg 5-10 år?
“Jag ser att vi skapar ett stort kundvärde och den digitala utvecklingen kommer bara att fortsätta. En tydlig förändring tror jag kommer vara att de digitala minnessidorna kommer att ta över allt mer från dödsannonserna. Redan nu väljer 75 procent av våra kunder bort dödsannonser.”
Var först med det senaste – ladda ner Breakits app här.