Yubico fick ett rejält uppsving under pandemin. När vi lämnade kontoren och istället satt hemma ökade riskerna för dataintrång och bolagets lösning passade som hand i handsken. Bolaget har utvecklat en liten platsbricka, Yubikey, som fungerar som en fysisk nyckel för att komma in i digitala produkter som datorer eller smarta telefoner
Och succén har fortsatt. Omsättningen landade förra året på 1,46 miljarder svenska kronor och vinsten på 180 miljoner enligt preliminära siffror som Dagens industri tagit del av.
Det innebär en tillväxttakt på 68 procent jämfört med året innan.
Men även ett succébolag känner av de allt kärvare ekonomiska tiderna.
“Under sista kvartalet började vi märka av den ekonomiska nedgången för många av våra tech-kunder”, säger Stina Ehrensvärd till Dagens industri.
Vill ha koll på kostnaderna
Trots ett succéår bakom sig med en redig vinst är det inte spenderbyxorna på hos Ehrensvärd. Istället har de precis lagt en budget som innebär en tillväxt så att bolaget ska nå över 2 miljarder i omsättning nästa år, men också en större kostnadskontroll.
”Med 180 miljoner i vinst kan man fråga sig varför kostnadskontroll behövs, men det är främst för att kunna snabba på utvecklingen av nya kompletterande företagstjänster, som vi säljer som en prenumerationstjänst och vars affärsmodell senarelägger våra intäkter”, säger Stina Ehrensvärd till Dagens Industri.
Var först med det senaste – ladda ner Breakits app här.