Sök ikon

JULIA DELIN: Här är felet Stefan – därför hittar du inga kvinnliga investerare

Julia Delin är vd för SSE Business Lab och SSE Ventures.

Julia Delin, vd på SSE Business Lab läste om Stefan Lundells problem – och har en lösning som är bra både för honom, Shift och världen.

Här är hennes tankar i ett öppet brev till Breakits medgrundare.


Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

 Hej Stefan!

Jag läste din artikel om dina problem att få tag i kvinnliga investerare till Shift och ville dela med mig av mina synpunkter.

Jag har lite olika tankar. Själv älskar jag att tänka så här: Om jag vore en entreprenör som undrade varför ”kundgruppen” kvinnliga investerare inte ”köper” juryplatser i Shift, vad skulle jag ställa mig för frågor då?

Jag hade frågat gamla kunder i kundgruppen vad som gjorde att de köpte tidigare och varför de valt att inte köpa igen.

Jag hade frågat de som nästan köpte varför de valde något annat alternativ. För det är ju det “tidsbrist” innebär: Det är inte en avsaknad av tid, utan en prioritering av något annat.

Sedan hade jag funderat kring poolen jag letade kunder i. Personerna du skriver om på Breakit och lyfter i podden tenderar att vara samma namn, om och om igen. Bland de du nämner oftast är endast Deqa Abukar kvinna – i övrigt är det Sebastian Siemiatkowski, Pär Svärdson, Tommy Jacobson, Jarno Vanhatapio, Filip Tysander och så vidare som gäller.

Det finns säkerligen många fler kvinnor som skulle kunna vara “experterna” du ringer när du vill höra det senaste om e-handeln eller vill ha klick på en artikel eller till podden för att du nämner ett känt namn. 

Jag är tyvärr inte en investerare som har nog med pengar av typen ni letar efter till Shift (stor osäkerhet i vad man investerar i plus 150.000 kr i donation) för att kunna ställa upp själv, men om det hade varit mitt företag som organiserade Shift hade det varit 90 procent kvinnor som jag ringt för att min telefonbok ser ut så.

Kanske finns det ett affärsvärde för er i att inte bara skriva om samma personer hela tiden, utan få bättre kontakt med nya profiler (kvinnor). Att få lite andra personer som du ringer när du behöver input, tips, eller åsikter om marknaden. Kanske finns det ett värde – inte bara för att du ska veta vem du ska ringa till Shift utan även för att vi som läser ska få läsa om hela nya näringslivet – att inte tröttna efter ett tag eftersom vi bara får läsa om vad som händer dina vänner.

Jag hoppas detta låter som jag vill få det att låta – hoppfullt att du kan tänka annorlunda om du vill uppnå målen du nämner i krönikan, inte taskigt för att trycka till – för jag vet ju att du bryr dig."

Mvh

Julia Delin

Vd SSE Business Lab och SSE Ventures

Läs mer