Innan Caia Cosmetics, smyckesatsningen Ani Who och talkshowen – ja, till och med innan reality-succén ”Wahlgrens Värld” som gjorde hela familjen Wahlgren-Ingrosso folkkär – då såg Vanessa Lindblad den enorma potential som Bianca Ingrosso hade på sociala medier och bestämde sig för att satsa. Det berättar hon i en intervju med Resumé.
Vanessa Lindblad hade då byggt upp en automatiserad marknadsföringsplattform specifikt för samarbeten och hade fått Pernilla Wahlgren som en tidig kund. Pernilla Wahlgren frågade om dottern kunde ingå i influencer-nätverket och resten är, får man säga, historia.
2016 köptes bolaget upp av influencernätverket Tourn, samma år som Vanessa Lindblad värvade Bianca Ingrosso som sin exklusiva profil. Båda är än idag knutna till Tourn.
Hon kallas för ”kvinnan bakom Bianca Ingrosso”. Nu berättar hon om resan som de två har gjort från 2016 till idag.
”Hon var en vilsen, oslipad diamant som i dag går in i styrelserummet och vet precis vad hon vill”, säger Vanessa Lindblad till Resumé om Bianca Ingrosso.
Managern var en viktig kugge när planerna på skönhetsmärket Caia Cosmetics började skissas fram. Allt gick snabbt, från första produkt till att en stor del av bolaget såldes till riskkapitalbolaget Verdane 2020, berättar Vanessa Lindblad.
Blev mångmiljonärer
I en intervju som Breakit gjorde med Bianca Ingrosso 2021 fick hon svara på om hon själv kunde greppa sin starka position i näringslivet.
“Nej. Jag får typ svindel när jag tänker på det. Alla som känner mig blir också chockade och bara, men när ska poletten falla ned? Jag är nog bara inte byggd så. Och jag tror att, det kan vara negativt i vissa aspekter, men positivt också, för jag tror att jag inte vill tappa mig själv. Jag är väldigt spontan och här och nu, och min största mardröm är att jag skulle se mig själv som att ‘I am so famous’”.
Caia-försäljningen gjorde ägarna till mångmiljonärer, däribland Vanessa Lindblad. Hennes liv förändrades i grunden på grund av det 13-procentiga ägandet hon hade i skönhetsbolaget innan affären.
Resumé skriver att enligt bokslutet för Vanessa Lindblad Agency AB gjordes en utdelning på 51,2 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret 2020/2021. Intäkterna från ”övriga bolag som det finns ett ägarintresse i” uppgick det året och föregående år till 85,5 miljoner, där Caia-försäljningen stod för den allra största delen.
LÄS MER: Bianca Ingrosso talar ut – hemliga bolaget, strategierna och framgångens baksida